Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alen
#1490426
Ja, EQ kanske är svaret…som sagt, Android Auto känns inte riktigt ”färdig” så vi får väl hoppas att det dyker upp.

Tycker även att Volvo Cars appen är undermålig. Av någon anledning är den sämre för elbil än vad den var för en fossilbil. Väldigt lite information, ingen körjournal etc.
#1522538
Nuså... har varit lite inaktiv senast tiden på forumet men nu är det dags.

Gjorde lite justeringar i min beställning under februari och den 4/11 fick jag äntligen hämta ut pärlan.

XC40 P8 Ultimate, Chrystal White med tonade rutor och 19 tummare..har den som förmånsbil så är lite låst till viss utrustning mm. Analyserade mitt behov och valde bort C40 då jag tyckte steget var för stort från tidigare XC60. Dock tycker jag att C40 är snyggare.
Har nu rullat ca 1 månad och 400 mil. Kan väl säga att tidpunkten att gå från fossildrift till batteri är sämsta tänkbara men ändå är jag helnöjd. Visst, räckvidden är kraftigt begränsad, rullar blandat lång- och kortsträckor, stadskörning och motorväg, oftast ensam i bilen, men har även avverkat en tripp på 80mil med 4 vuxna och full skuff med packning.

Körbeteendet är ju helt avgörande. Kylan som vi har nu, och motorvägstempo äter kraftigt av tillgången på elmolekyler. Upplever laddningen vid min privata laddbox som långsam, men det beror ju på tillgången i min bostad. När elkrisen ebbat ut skall jag undersöka vad det kostar att säkra upp till 25A. Men trots det, roligare bil var längesen jag körde.

När jag är ute på vift i landet så laddar jag uteslutande på 150kw, visst det kostar en slant men tiden är helt avgörande. Brukar dra upp den till 80-85% och sen rulla vidare ett par timmar.
Upplever mig själv som en mer vaken förare än tidigare, då man avverkade 70 mil i ett svep emellanåt.

Men allt är ju inte guld o gröna skogar, tycker appen bitvis är kass och avsaknanden av körjournalen är en katastrof för oss tjänstebilsförare. Att man inte kan få till den som på de fossila där helt obegripligt.
Saknar även varningssignalen för fartkamerorna (??), nu kör man betydligt lagligare med denna men ändå! Har inte haft några större bekymmer med Androidsystemet, har fått starta om det 1 gång.
Nu blev min bil uppdaterad men nån monsteruppdatering precis innan leverans så jag vet inte vad den gett..

Baksätetspassagerarna klagade lite på ryggstödsvinkeln vid långresan, i övrigt tycker jag komforten är väldigt lika XC60n. Visst, bilen är ju mindre men otippat stor ändå.

Nu ser jag fram emot varmare väder, utmanande långresor och 3 roliga år. (Börjar redan sukta lite efter EX60.. ;)

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]