Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371688
Hej har precis hämtat min nya bil och behöver lite tips om hur jag kan verifiera att dom verkligen har monterat dit Four-C som jag betalt för.

På drive mode settings så ser jag .

Comfort.
Eco.
Dynamic har ersatts av Polestar.
Offroad.
Individual.

Det måste väl finnas nåt som indikerar Four-C på bilen för dessa inställningar finns väl på andra bilar utan Four-C eller?
Någon som vet?

Förövrigt är jag grymt nöjd med bilen .
#1371706
Jag tänker mig att det är via Individuellt körläge som du kan se det, det är väl dämpningskontroll som är Four-C...?

1. Tryck på Inställningar i toppvyn.
2. Tryck på My Car Individuellt körläge
och markera Individuellt körläge.
3. Vid Förval, välj ett körläge att utgå ifrån:
Eco, Komfort, Dynamisk eller Polestar
Engineered*.
Möjliga justeringar gäller inställningar för:
• Förardisplay
• Rattmotstånd
• Egenskaper för drivlinan
• Bromskaraktär
• Dämpningskontroll
• ECO-klimat
• Start/Stopp.
#1371730
Ok tack för svar. Så det är Dämpningskontroll som är Four -C. Tänkte mest det skulle finnas nån form av indikator på instrument panelen då.
Man märker ju hur tyst bilen går med 20” däcken så då gör nog Four-C ett bra jobb. :-)
#1371736
Det är min killgissning... :-)
Finns ju inget annat i menyerna det kan vara, om funktionen över huvud taget går att kontrollera förutom att skruva av hjulen.
#1371740
fjohan82 skrev: fre 27 mar 2020, 19:43 Det är min killgissning... :-)
Finns ju inget annat i menyerna det kan vara, om funktionen över huvud taget går att kontrollera förutom att skruva av hjulen.
Läste lite att Dynamic mode endast finns för Four-C. Men ersätts av Polestar om man har det. https://www.volvocars.com/en-th/support ... rive-modes
Vilka lägen har du på din? Och Har du Four-C också? :-)
#1371786
Har Four-C och samma lägen som du. Ta en rask tur på en taskig asfaltsväg med potthål och tjälknölar, kör i individualläget och ändra dämpningskontrollen får du se... Du kan även välja comfortläget och sen jämföra det med polestarläget. Det är som två olika bilar att köra, i comfort så gungar bilen med i ojämnheterna och i polestar så blir den stenhård och studsar över ojämnheterna (ta på hjälm å akta så du inte gör bulor i taket).
#1371809
Flinta skrev: lör 28 mar 2020, 07:40 Har Four-C och samma lägen som du. Ta en rask tur på en taskig asfaltsväg med potthål och tjälknölar, kör i individualläget och ändra dämpningskontrollen får du se... Du kan även välja comfortläget och sen jämföra det med polestarläget. Det är som två olika bilar att köra, i comfort så gungar bilen med i ojämnheterna och i polestar så blir den stenhård och studsar över ojämnheterna (ta på hjälm å akta så du inte gör bulor i taket).
Tack. Skall hårdtesta bilen lite mer snart när man lärt sig alla oändliga funktioner som verkar finnas i bilen. ;-)

Kommer även att slänga upp lite bilder i bild tråden under helgen. :-)
#1387767
Lite sen kommentar, sorry...
Har haft Four-C på mina senaste 3-4 Volvo-bilar. Nej, det finns ingen indikering på någon display, men om du inte märker någon skillnad på de olika driver-mode-lägena skulle jag bli misstänksam. Det är STOR skillnad på det mjukaste och det hårdaste!
#1387825
perlun skrev: mån 29 jun 2020, 13:33 Lite sen kommentar, sorry...
Har haft Four-C på mina senaste 3-4 Volvo-bilar. Nej, det finns ingen indikering på någon display, men om du inte märker någon skillnad på de olika driver-mode-lägena skulle jag bli misstänksam. Det är STOR skillnad på det mjukaste och det hårdaste!
Hej. Jag har kört ett par månader med det nu och är mycket imponerad av Four-C. Kör mjuk dämpning vid dåliga vägar när det är grus o gropigt och hård dämpning vid vid högre farter när jag behöver stabilitet vid kurvor o dyl. :-)

Synd bara att dom har tagit bort detta suveräna tillägg på nyare XC40. :-(

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]