Sida 2 av 5

Re: När började Volvo sänka max hastigheten på XC40?

Postat: mån 17 feb 2020, 22:49
av Lockis
Derank skrev: mån 17 feb 2020, 22:46dagligen
Grattis, du är nog en cool snubbe. Men du tillhör inte majoriteten av bilförare....

Re: När började Volvo sänka max hastigheten på XC40?

Postat: mån 17 feb 2020, 22:52
av Lockis
HeavyMetal skrev: mån 17 feb 2020, 22:47
Lockis skrev: mån 17 feb 2020, 22:06 I samband med my21 kommer hastigheten begränsas till 180km/h.

Ser inget större problem med det dock.. I Sverige har vi max hastigheten 120km/h.
Väldigt få ställen i Europa tillåter snabbare än 130km/h.
Men hur kul är det att köpa en ny bil för 1/2 miljon och bara vetskapen att ens gamla 850 drar om den om det skulle behövas.

Ungefär som att köpa en kraftig förstärkare och den bara kan spela upp i max 80 decibel för att inte bli hörselskadad.

Som med allt annat så är vetskapen att det finns lite mer kraft under huven fast man sällan använder det. ;-)
Med det resonemanget finns det ändå andra bilar som är ännu mer kraftfulla. Volvo har aldrig varit ett performance märke.

Re: När började Volvo sänka max hastigheten på XC40?

Postat: mån 17 feb 2020, 22:58
av HeavyMetal
Derank skrev: mån 17 feb 2020, 22:39 maxspärren tas busenkelt bort, kostar en sisåsär 1500pix.
Ok. Men hur blir det med garanti o försäkring om nåt skulle hända?

Re: När började Volvo sänka max hastigheten på XC40?

Postat: mån 17 feb 2020, 23:00
av Malmstroem
Om man vill ha en ny Volvo som går fortare än 180 km/h så får man väl göra som Derank — låta någon programmera bort spärren.

Jag tror inte det blir så många som gör det...

Re: När började Volvo sänka max hastigheten på XC40?

Postat: mån 17 feb 2020, 23:11
av HeavyMetal
Malmstroem skrev: mån 17 feb 2020, 23:00 Om man vill ha en ny Volvo som går fortare än 180 km/h så får man väl göra som Derank — låta någon programmera bort spärren.

Jag tror inte det blir så många som gör det...
Men frågan är hur blir det när man åker in på service och dom gör en programuppdatering? Är man tillbaks på ruta 1 då med max 180 igen?

Re: När började Volvo sänka max hastigheten på XC40?

Postat: tis 18 feb 2020, 07:23
av Malmstroem
Du gör på precis samma sätt som om du har chiptrim från någon annan än Polestar — du ber dem låta bli mjukvaran vid service.

Om det finns någon ny mjukvarufunktion som du vill ha, så får du ladda om hastighetshöjningen efter service. Firmor som BSR lever på att göra detta.

Re: När började Volvo sänka max hastigheten på XC40?

Postat: tis 18 feb 2020, 15:07
av iigloo
I Sverige har jag endast sett effektboxar och ingen som laddar in mjukvara. Någon som vet?

Re: När började Volvo sänka max hastigheten på XC40?

Postat: ons 19 feb 2020, 05:53
av HeavyMetal
Malmstroem skrev:Du gör på precis samma sätt som om du har chiptrim från någon annan än Polestar — du ber dem låta bli mjukvaran vid service.

Om det finns någon ny mjukvarufunktion som du vill ha, så får du ladda om hastighetshöjningen efter service. Firmor som BSR lever på att göra detta.
Känns riktigt bökigt och dyrt att hålla på med det vid varje service.

Riktigt glad att jag beställde en T5 med Polestar my20 nu istället för den Strypta B modellen i my21. :-D

Re: När började Volvo sänka max hastigheten på XC40?

Postat: ons 19 feb 2020, 08:53
av Malmstroem
Bra att du är nöjd med din bil.

Många som väljer chiptrim från t.ex. BSR tar med en PPC3 dosa. Den kostar 2000:- och då kan du själv lägga in din "optimerade" mjukvara med annan effekt och toppfartsspärr själv. Det tar bokstavligt talat några minuter efter service, vilken för de flesta inträffar en gång om året.

Det är helt upp till dig att tycka att det är för dyrt och för besvärligt. Det är inte kostnaden eller besväret som gör att jag inte valt något trim till min D3 och D5. Standardeffekten räcker för mig, och ingen av bilarna har varit över 180 km/h.

Jag börjar bevisligen bli gammal...

Re: När började Volvo sänka max hastigheten på XC40?

Postat: tor 20 feb 2020, 10:22
av Lockis
Malmstroem skrev: Det är helt upp till dig att tycka att det är för dyrt och för besvärligt. Det är inte kostnaden eller besväret som gör att jag inte valt något trim till min D3 och D5. Standardeffekten räcker för mig, och ingen av bilarna har varit över 180 km/h.

Jag börjar bevisligen bli gammal...
Nää, merparten av dem svenska bilförarna kommer aldrig köra så snabbt att dem kommer slå i max spärren på 180km/h.
Och dem som gör det kör oftast inte Volvo brukar vara ett tyskt märke som har bråttom.