Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1367333
Derank skrev: fre 28 feb 2020, 19:33 den låser du upp för en lax, så det kan knappast vara en dealbreaker
Blir en del laxar räknat på varje service du gör då med tanke på mjukvaruuppdateringen. Sen vet man ju inte hur det blir med garantin om dom kommer på detta.
#1367427
Det har endast hänt en gång för mig, och det var på första servicen på xc60in, efter det har de aldrig uppdaterat mjukvaran i ecm. Nu sw till ecm förekommer väldigt sällan.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1367428
De där mjukvaruupdateringarna som står på serviceprotokollet har sällan el aldrig något att göra med ecm och låda.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1367493
Tyvärr har XC40 alldeles för hög bränsleförbrukning en i övrigt alldeles utmärkt bil. -På väg mot en elbil om några år lämnar jag Volvo efter många år och tänker träna snålkörning med en KIA Niro hybrid några år.Snålkörning på landsväg med en elbil måste man kunna . det är ett helt annat körsätt med elbilen. Hade jag haft laddmöjlighet var Eniro elbilen ,som är billigare att köra en XC40 T3, ett intressant alternativ. [LÄNK TILL EGEN BLOGG]
#1367892
bengt39 skrev: lör 29 feb 2020, 15:49 Tyvärr har XC40 alldeles för hög bränsleförbrukning en i övrigt alldeles utmärkt bil. -På väg mot en elbil om några år lämnar jag Volvo efter många år och tänker träna snålkörning med en KIA Niro hybrid några år.Snålkörning på landsväg med en elbil måste man kunna . det är ett helt annat körsätt med elbilen. Hade jag haft laddmöjlighet var Eniro elbilen ,som är billigare att köra en XC40 T3, ett intressant alternativ. [LÄNK TILL EGEN BLOGG]
Glöm landsvägs/motorvägskörning med låg förbrukning på en hybrid i trafik med medelhögt tempo (dagtid) och i skyltad hastighet (90-120km/h). Hybridtekniken är till för att minska förbrukningen vid främst stadskörning och liknande miljöer med mycket varierande hastighet.
Elbil är något helt annat än hybrid.

XC40 T3 drar inte mycket bränsle om du kör planerat. Kör du ryckigt med kall motor drar den mycket, precis som alla bensinare. Jag får ner min till 0.65 i stan med varm motor (bor i rondellstad med längre 50-sträckor). Förbrukningen var högre i början, men sjunker i takt med att milen ökar.
Kör jag kall motor med lite mer aggressiv körning klättrar den lätt upp till 0.9.
Inga överraskande siffror förutom prestandan som blev sämre än det preliminära beskedet på 8 sek.

T2 är en T3 med elektroniskt begränsad effekt, vilket gör att den bör hamna på liknande förbrukningssiffror..

Hade en Toyota Yaris på jobbet. 1 L motor med automat och varmgarage. Kom aldrig under litern på den lilla bilen som gick uteslutande mellan trafikljus i tät trafik.
#1370068
Jag tror små motorer som T2 med 3 cyl och 129 hk har ett mycket stort marknadsområde. Mycket stor del av världens trafik är stillastående eller långsamtgående köer och där räcker motorn bra. Samma gäller för storstadstrafiken i Sverige. Det skulle funka för mig men om jag hade mer omfattande landsvägskörning ville jag ha mer effekt.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]