Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353810
Hej!

Kommer snart att behöva köpa ny bil efter tillökning i familjen och har fastnat för XC40, men efter att ha läst runt lite här i diverse trådar börjar jag tveka.

Vill ha en R-Design med diesel, vad det gäller XC40in, men har som sagt börjat tveka dels på grund av priset (en bit över 400.000kr för en beggagnad R-Design) vilket så klart är mycket pengar och dels på grund av vad som skrivits här tidigare, högljud i kupén, känns plastig och billig osv.
Ni som äger bilen är den värd det priset eller borde jag se mig efter något annat (Volvo ligger så klart varmt om hjärtat och skulle helst hålla mig där)?

Har ännu inte haft tid att provköra, men skall gör det framöver, men lite input vore tacksamt så jag vet var jag ska sätta förväntningarna.
Jag vill ha så mycket bil för pengarna som möjligt och bredd att betala vad det kostar,
#1353818
Jag personligen är väldigt nöjd, vi är 2 vuxna med utflugna barn, skulle jag haft större familj hade jag satsat på xc60 eller v90 CC.
Faktiskt lite missnöjd med ljudet från dubbdäcken.
Men annars en bra bil att dra med, stark och bekväm.
Baksätet är nog sämsta på hela bilen, men där sitter inte jag.
Men visst, det är ingen billig bil.
Jag kan även rekommendera nya rav 4an den känns som ett alternativ.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1353819
RAV4 har jag kollat lite på tidigare och kan vara ett alternativ.

Har väl i och för sig bara ett par krav som skulle kunna vara en deal breaker.
-Adaptiv farthållare.
-Säker och bekvä.
-Lite högre, inte nödvändigtvis en SUV men har en sträckning till huset som är lite av terrängkörning, inte extremt men ändå tillräckligt för att den lägre bil riskerar på skrapa i på vissa ställen.

Får provköra en och se om den kan vara något för mig, när du säger att du är missnöjd med däckljudet med vinterdäck (Dubb eller odubbat?) till vilken grad låter det?
#1353843
epostaren skrev: sön 15 dec 2019, 09:17 Toyota RAV4 är väl den säkraste bilen enligt Folksam.
Familjebils listan var den nog inte med på i toppen. Men det var inte Xc40 iheller då den saknar möjlighet till inbyggda bälteskuddar i baksätet.
#1353844
Fjonsson skrev: sön 15 dec 2019, 08:35 Jag tycker det är för liten prisskillnad upp till xc60.
Skiljer sig runt 75k för billigaste r-design.
Det är en ganska stor summa pengar som ger mycket utrustning på xc40n.
Frågan är väl isåfall om man vill lägga 75k på att utrusta en xc40 eller vill man ha en standard xc60?
#1353850
Lockis skrev: sön 15 dec 2019, 10:04
Fjonsson skrev: sön 15 dec 2019, 08:35 Jag tycker det är för liten prisskillnad upp till xc60.
Skiljer sig runt 75k för billigaste r-design.
Det är en ganska stor summa pengar som ger mycket utrustning på xc40n.
Frågan är väl isåfall om man vill lägga 75k på att utrusta en xc40 eller vill man ha en standard xc60?
Man måste ju inte gå så långt som till en standard xc60.
75k tycker jag är för liten prisskillnad.
Hade hellre köpt en nästan ny begagnad xc60 än en helt ny xc40.
#1353856
Fjonsson skrev: sön 15 dec 2019, 10:30
Lockis skrev: sön 15 dec 2019, 10:04
Fjonsson skrev: sön 15 dec 2019, 08:35 Jag tycker det är för liten prisskillnad upp till xc60.
Skiljer sig runt 75k för billigaste r-design.
Det är en ganska stor summa pengar som ger mycket utrustning på xc40n.
Frågan är väl isåfall om man vill lägga 75k på att utrusta en xc40 eller vill man ha en standard xc60?
Man måste ju inte gå så långt som till en standard xc60.
75k tycker jag är för liten prisskillnad.
Hade hellre köpt en nästan ny begagnad xc60 än en helt ny xc40.
Det bör väl dock bara ungefär samma prisskillnad på en begagnad xc40 och xc60?
Alla har inte möjlighet att skratta bort 75k även om man köper en helt ny bil.
Själv valde jag bort en xc60 då min V60 blev 50k billigare med samma utrustning.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]