Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1354195
Jag brukar lägga större delen av bilkostnaden på nöjeskontot.

Det finns få rationella argument för att köpa en helt ny bil. Jag nöjer mig med att konstatera att jag vill ha och att jag har råd. Det finns egentligen väldigt få saker som konsumeras endast på rationella argument. Det egentliga behovet av semesterresor, restaurangbesök eller andra nöjen kan diskuteras.
#1354225
Malmstroem skrev:Jag brukar lägga större delen av bilkostnaden på nöjeskontot.

Det finns få rationella argument för att köpa en helt ny bil. Jag nöjer mig med att konstatera att jag vill ha och att jag har råd. Det finns egentligen väldigt få saker som konsumeras endast på rationella argument. Det egentliga behovet av semesterresor, restaurangbesök eller andra nöjen kan diskuteras.
Absolut, och det är dessutom en speciell upplevelse att hämta en helt ny bil som man själv har komponerat ihop. Alla borde få göra detta minst en gång i livet :-)
#1354240
EbbevonVolvo skrev:
Lövet skrev:
Malmstroem skrev:Jag hade personligen inte ens funderat på VW Tiguan. Inte för att det är en dålig bil, men jag vill inte ha någon -- men det är jag det.
Man kan lura sig själv att man är rationell hur mycket man vill men precis så här avgörs nog >90% av alla bilköp. Vad man vill ha avgör.
Sen klär man det i mer eller mindre fiffiga argument för att övertyga sig själv...
Det där förstod inte jag. Menar du att man lurar sig själv, för att man inte vill ha en viss bil? Nä... så menar du väl inte? Men så läser jag det.
Nej tvärtom. Man bestämmer sig först undermedvetet vad man vill ha och sen uppfinner man "rationella" argument som styrker att det är rätt val.
#1354244
Lövet skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Lövet skrev:Man kan lura sig själv att man är rationell hur mycket man vill men precis så här avgörs nog >90% av alla bilköp. Vad man vill ha avgör.
Sen klär man det i mer eller mindre fiffiga argument för att övertyga sig själv...
Det där förstod inte jag. Menar du att man lurar sig själv, för att man inte vill ha en viss bil? Nä... så menar du väl inte? Men så läser jag det.
Nej tvärtom. Man bestämmer sig först undermedvetet vad man vill ha och sen uppfinner man "rationella" argument som styrker att det är rätt val.
Skulle aldrig hända mig! Undrar vem du menar... :-D
#1354282
Som många av er skriver faller ju allt egentligen till egna preferenser och tanken med tråden var väl egentligen inte att hitta ett alternativ till XC40 utan att höra de åsikter som finns av ägare på en förhållandevis oprövad platform och ett, om man nu kan få lov att kalla det, nytt teritorium och kundkrets (Även fast jag kanske inte just tillhör den i förstahand tänkta kundkretsen) för Volvo.

Men jag skall hålla det ni skrivit i åtanke under en närmare okulärbesikting och provkörning, farmför allt baksätet. Även fast jag inte kommer sitta där och en 0 åring knappast bryr som om kvalitetskänslan i bilen. Så tänkte jag som sagt behålla bilen ett par år iallafall och barnen växer up och blir större och vill inte bli tvingad att köpa en ny bil bara för att jag var dum nog att köpa en för liten nu.

Angående den ekonomiska biten är jag ganska obunden, utan är beredd att betala priset för det jag vill ha, men viktigast är självklart vad man får för pengarna.

Även fast det kanske inte har med trådens ursprungssyfte att göra så håller jag med om att folk i allmänhet inte behöver de bilar de kör runt i, utan de köper de bilar det vill ha. Både på gott och ont. Det gäller så klart även det mesta annat som vi människor, eller svenskar snarare tar förgivet i vardagen. Ska man hårddra det behöver vi ju egentligen inte mer än luft, mat och skydd mot väder och vind, och självklart så även jag. Fastnar man för någonting (I detta fall XC40) så kan man komma på de konstigaste argumenten för att bebygga sin egen skapta vilja.

När jag köper bil, ser jag pengarna som borta, som vilken handelsvara som helst. När man köpt den tänker jag inte längre andrahandsvärde utan pengarna är förbrukade. Eventuellt andrahandsvärde på en bil går till nästa bil så man kommer aldrig få tillbaka pengarna på samma sätt. Därför blir det för mig endast intressant att får så mycket bil för pengarna som möjligt och inte exakt vad den kostar i siffror.
#1354308
Intressant att man ifrågasätter kvalitetskänsla i inredningen också kommer det upp en Toyota som ett alternativ :x
#1354311
MartinS skrev:Intressant att man ifrågasätter kvalitetskänsla i inredningen också kommer det upp en Toyota som ett alternativ :x
Jämför man inredningen med Toyota, så har ju xc40 bättre kvalitetskänsla, inget snack om saken.
Tycker absolut inte att den känns plastig, är väl i stort lika som övriga Volvomodeller.
Man måste väl få svära i kyrkan om någon frågar om objektiva råd.Bild




Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1354331
fdSAABägare skrev:Tycker absolut inte att den känns plastig, är väl i stort lika som övriga Volvomodeller.
Nja. Kör man XC40 och XC60 nära inpå varandra bör man märka en skillnad.
#1354346
Det som är trevligt med Volvos bilar är ju andrahandsvärdet. Om du köper en XC40 för 400 000 kr så kan du förmodligen sälja den för 250 000+ kr om tre år.

Visst, det är fortfarande en dyr bil att äga. Men inte så dyr som nypriset ger sken av.
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]