Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stigrolf
#1353323
Hej.
Jag jobbar som bilbärgare och har stött på problem.
Alla nyare bilar (18-) verkar inte ha någon friläggning av växel i bärgnings syfte.
Det är ju bara en liten joystick?

Övriga äldre bilar har ju en spärr som man kommer åt från sidan eller uppifrån.

Vet någon mer?
/Ronny
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1353353
Nu vet jag inte men manualerna finns som app. Där kan man sedan välja bilmodell och årsmodell fritt. Volvo Manual heter den. Inget svar på hur man gör det men kanske får du fram det där för det lär ju gå att göra :)
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
#1355696
Värt att notera är att Volvos hybridbilar (och säkerligen övriga tillverkares) inte får bogseras då elmotorn skadas
av Stigrolf
#1404595
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. JOOOO självklart skall man lägga ur växel och så vidare. Men de nya bilarna har ju ingen nyckel som du vrider runt så du får tändning på. Utan tändning på så kan man inte göra något. Dessutom så fanns det någon bugg i hybrid V90 som gjorde att säkringen mellan de 2 dålda batterierna i koffertens vänstra del gick sönder och då stannade allt upp. Man hade kunnat koppla kablarna från barsebäck till batteriet och det hade fortfarande inte blinkat till (fast den hade nog brunnit upp då!!)

Nej man skall inte bärga elbilar, det kan bli väldigt dyrt.

fram till 2016 fanns det ju spärrar att trycka ner så man kunde sätta lådan i N läge från P men nyare verkar det vara svårt.
av Vardelos
#1404707
Vad är då proffesionell hjälp om en som jobbar som bärgare inte vet? Ska man ringa volvo då eller? Dom har ju inga bärgare?!
av Stigrolf
#1404744
Ja du Vardelos, Det är så här det är, vi som bärgare får inte alltid de senaste informationerna om hur man flyttar eller på annat sätt rullar undan en bil.