Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MangeFält
#1349593
Hej!
Jag har två frågor som jag är osäker på om de hör ihop. Jag har en XC40 -19 manuell där det:
1- Ibland går varvtalet upp till 4000 när jag frikopplar? Detta händer bara ibland. Vad beror detta på?
2- På varvräknaren dyker det upp en symbol med ett ”A” och en ring runt mellan 0 och 1000 varv. Sedan blir den rätt som det är överstuken. Symbolen finns inte med i manualen och jag har inte lyckats lista ut vad den betyder. Någon som vet?
Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1349599
Är det någon av dessa symbolerna du tänker på?
Står mer på sidorna 80 samt 397-398 för den första och 412 för den andra.
(A) XC40.JPG
(A) XC40.JPG (12.51 KiB) Visad 6056 gånger
StartS XC40.JPG
StartS XC40.JPG (18.03 KiB) Visad 6056 gånger
av MangeFält
#1349614
Precis. Det är den undre, Start/stopp. Vad fyller den för funktion? Som jag förstår är det att motorn stannar vid rödljus och liknande, men det gör den inte?
av MB77
#1349618
MangeFält skrev:Precis. Det är den undre, Start/stopp. Vad fyller den för funktion? Som jag förstår är det att motorn stannar vid rödljus och liknande, men det gör den inte?
Lägg ur växel och släpp upp kopplingen, då stannar motorn, när du trampar ner kopplingen igen så hoppar den igång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1349620
Symbol med A i varvräknaren tillkom typ i senaste mjukvaruppdateringen. Visar om start/stop är tillgängligt eller inte förmodar jag.
Har oxå upplevt att varvet rusar men trodde det berodde på mina stora fötter :)
av MangeFält
#1349633
MB77 skrev: tor 21 nov 2019, 21:02
MangeFält skrev:Precis. Det är den undre, Start/stopp. Vad fyller den för funktion? Som jag förstår är det att motorn stannar vid rödljus och liknande, men det gör den inte?
Lägg ur växel och släpp upp kopplingen, då stannar motorn, när du trampar ner kopplingen igen så hoppar den igång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok, där ser man! Då vet jag vad det är i.a.f. 😊
Tack!
av MangeFält
#1349638
W.A.P.E. skrev: tor 21 nov 2019, 21:17 Symbol med A i varvräknaren tillkom typ i senaste mjukvaruppdateringen. Visar om start/stop är tillgängligt eller inte förmodar jag.
Har oxå upplevt att varvet rusar men trodde det berodde på mina stora fötter :)
Ok, då är det förför jag inte sett den tidigare. 😊
Jag trodde också det först och det hände bara någon enstaka gång, men efter den varit på service händer det betydligt oftare. Andra mystiska fenomen har också börjat hända, som att frugan inte kan starta den med sin nyckel. Eller, den startar, men slår av direkt igen. Vet inte om jag är speciellt nöjd med den senaste mjukvaran. 😉
av Erik Å
#1349809
Att varvtalet rusar, är det inte då ni kör med farthållare aktiv i lite motlut och sen trampar ner kopplingen som det händer? Då hinner trottelspjället inte gå ner till tomgång innan frikoppling (enbart relevant för bensinmotorer förstås) .. Det där hänger nog ihop med emissionskraven, man vill inte stänga trotteln för snabbt för då blir det en puff med kolmonoxid..

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...