Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dubbelpippi
#1348173
Murdoc12 skrev: tis 12 nov 2019, 21:23 Tack för inputs det hjälper!

Vår kalkyl är så här ungefär.
Vi kör inte mer än 1500mil/år

Xc40
4000/mån inkl vinterhjul (nuvarande erbjudande)
Ca 500 kr för skatten enligt ovan.
Totalt 4500kr/månad.

162000kr på 36 månader som försvinner.

V70 2015-16 a 165000kr (inkl vinterdäck)
Insats 33000kr
Månadskostnad för lån 2300(2.3 i ränta)
Skatt 1500-2500 beroende på motor
Service 4000 årligen
Försäkring 500 månad

Månadskostnad ca 3300 (räknar med 2000 för skatt)
Efter tre år har jag dock betalat av ca 77000 av lånet

Säg att vi förlorar 15000kr /år i värdeminskning.
Säljer vi bilen för 120000 om tre år så har vi ca 65000 kr efter att vi har betalat av resterande lån.

Totalt förlorat ca 53000kr

Detta förutsätter att inget går sönder på den beg bilen men även om det är 20000kr i uppkomma kostnader så är det fortfarande skillnad på 80000kr (”vinst”)

Den vinsten är subjektivt eftersom vi kommer att vilja köpa en ny bil igen och då kommer insatsen att behövas. Då kan vi köpa en nyare bil med den insatsen.

Man skulle kunna säga att det skiljer 1200 /månad att köra en ny XC40 vs en beg V70?

Eller har jag missat något?
Kalkylen ser bra ut tycker jag, men kanske skulle räkna med lite mer värdeminskning för privatköpet för att ta höjd för det.

Men det blir lite som att jämföra äpplen och päron här, du ställer en ny bil mot en begagnad bil => kommer alltid vara till den begagnade bilens fördel. En typisk grej är också att du skriver "162000kr på 36 månader som försvinner." på leasingalternativet. Det är inte gratis att ha en bil, så du borde försöka uppskatta vad du faktiskt KAN tänka dig att betala för en bil på 3 år. Säg att det är 3000 kr i månaden så landar du på 108tkr, då förlorar du bara 54 tusen.

Säg att du bor i Göteborg och måste åka spårvagn jämt, alltså köper du årskort. Räknar du då med att du "förlorar" 7750 kr per år? Nej, det blir en nödvändighet. Samma med att leasa en bil, du hyr ju faktiskt ett helt nytt fordon, det måste ju med samma logik "kosta" lite pengar?

Ställer du inköp av en ny bil mot leasing av en ny bil så tror jag att leasing vinner alla dagar i veckan. Men leasing av ny bil mot privatköp av 3 år gammal bil är såklart mer ekonomiskt i reda pengar, men du tar också mer risk. Vad händer om räntan på lånet går upp? Vad händer om andrahandsvärdet rasar?
av Lockis
#1348175
Dubbelpippi skrev:Ställer du inköp av en ny bil mot leasing av en ny bil så tror jag att leasing vinner alla dagar i veckan. Men leasing av ny bil mot privatköp av 3 år gammal bil är såklart mer ekonomiskt i reda pengar, men du tar också mer risk. Vad händer om räntan på lånet går upp? Vad händer om andrahandsvärdet rasar?
Den där är lite lurig. En volvo är alltid dyrare som leasing jämfört med köp om man ser till fast månadskostnad. Det du kanske kan vinna på är andrahandsvärdet, köper du en bil som får bra värdet är det en jättevinst med privatköp, skulle däremot bensin bilar dö ut på 3 år så är leasing bättre om du har garanterat restvärde för då tar någon annan smällen.

så för att summera, samma bil leasing vs köp, du får en billigare månadskostnad vid köp under förutsättning att du har kontant insatsen. Det kan dock bli en annan kalkyl vid försäljning men det är väl lite det som är spännande med privatköp :-D
av Dubbelpippi
#1348188
Lockis skrev: fre 15 nov 2019, 09:12
Dubbelpippi skrev:Ställer du inköp av en ny bil mot leasing av en ny bil så tror jag att leasing vinner alla dagar i veckan. Men leasing av ny bil mot privatköp av 3 år gammal bil är såklart mer ekonomiskt i reda pengar, men du tar också mer risk. Vad händer om räntan på lånet går upp? Vad händer om andrahandsvärdet rasar?
Den där är lite lurig. En volvo är alltid dyrare som leasing jämfört med köp om man ser till fast månadskostnad. Det du kanske kan vinna på är andrahandsvärdet, köper du en bil som får bra värdet är det en jättevinst med privatköp, skulle däremot bensin bilar dö ut på 3 år så är leasing bättre om du har garanterat restvärde för då tar någon annan smällen.
Jo, men det beror på leasing-upplägget såklart. Ställer du privat leasing mot privat köp av en ny Volvo, så blir kanske privatleasing dyrare per månad. Kör man istället ett leasingupplägg via företag (moms/skatteeffekter/ramavtal osv) utan ett garanterat restvärde kan man ju göra samma "vinst" som vid privatköp - eftersom du i någon mån tar lite risk själv.

Jag leasade min V60 laddhybrid via företaget och leasinggivaren kunde inte garantera restvärdet. Förkalkylen räknade ner restvärdet ordentligt, men bilen såldes nyligen för 10% högre pris än den initiala uppskattningen. Men kör man på garanterat restvärde så vet man ju som sagt "vad man får".
av Lockis
#1348197
Dubbelpippi skrev:Jo, men det beror på leasing-upplägget såklart. Ställer du privat leasing mot privat köp av en ny Volvo, så blir kanske privatleasing dyrare per månad. Kör man istället ett leasingupplägg via företag (moms/skatteeffekter/ramavtal osv) utan ett garanterat restvärde kan man ju göra samma "vinst" som vid privatköp - eftersom du i någon mån tar lite risk själv.
Den här tråden är det dock privatleasing och privatköp som ställs mot varandra, så vi kan inte riktigt räkna med företagsleasing.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1348202
Det räcker ju att den där beg V70 ryker på så mycket service eller något haveri som inte täcks av försäkring för att snabbt komma upp i flera månaders leasingkostnad.
av Lockis
#1348214
W.A.P.E. skrev:Det räcker ju att den där beg V70 ryker på så mycket service eller något haveri som inte täcks av försäkring för att snabbt komma upp i flera månaders leasingkostnad.
Absolut, men flera månader behöver inte betyda en förlustaffär.
Sen kan jag hålla med om att det är lite som att jämföra äpple med päron när man försöker jämföra en helt ny XC40 med en begagnad V70.
Men dock så kvarstår det faktum att en begagnad bil kommer nästan aldrig bli dyrare än en helt ny, det skulle bara ske om något går väldigt illa med den begagnade bilen.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1348215
Om jag jämför v70:in (2016) vi hade förut som var köpt och Q5:an som vi har nu och är leasad.
Kan jag konstatera att månadskostnaden är ungefär samma men att det förutom det så "försvann" kontantinsatsen på 3år på v70:in så den kostade definitivt mer. V70:in köptes ny och såldes efter drygt tre år och 5.000mil.
av Lockis
#1348218
AndreasThn skrev:V70:in köptes ny och såldes efter drygt tre år och 5.000mil.
Och därför är det en annan situation än TS.
Som försöker jämföra begagnat privatköp mot leasing av en ny bil.
Är det ny bil vs ny bil är situationen en annan men då måste man också jämföra privatleasing och ägande på samma bil.
av Dubbelpippi
#1348222
Lockis skrev: fre 15 nov 2019, 10:49
Dubbelpippi skrev:Jo, men det beror på leasing-upplägget såklart. Ställer du privat leasing mot privat köp av en ny Volvo, så blir kanske privatleasing dyrare per månad. Kör man istället ett leasingupplägg via företag (moms/skatteeffekter/ramavtal osv) utan ett garanterat restvärde kan man ju göra samma "vinst" som vid privatköp - eftersom du i någon mån tar lite risk själv.
Den här tråden är det dock privatleasing och privatköp som ställs mot varandra, så vi kan inte riktigt räkna med företagsleasing.
Fair enough, vi kan inte räkna med att det alternativet finns - men det framgår egentligen inte vilket typ av leasingupplägget det är i trådstarten. Hade trådstartaren klart och tydligt skrivit privat leasing hade jag inte bemödat mig att ta upp något annat.

Det finns säkert privata leasingupplägg där restvärdet inte garanteras och där milbegränsning inte finns - men i någon mån behöver kalkylen så klart "låsas in". Om trådstartaren nu jobbar på ett företag som erbjuder leasing av bilar till sina anställda (oftast på ett kostnadsneutralt sätt som gör att den anställda får stå för alla utgifter kopplade till bilen) så kan det klart vara värt att titta på.
av Lockis
#1348224
Dubbelpippi skrev:
Lockis skrev: fre 15 nov 2019, 10:49
Dubbelpippi skrev:Jo, men det beror på leasing-upplägget såklart. Ställer du privat leasing mot privat köp av en ny Volvo, så blir kanske privatleasing dyrare per månad. Kör man istället ett leasingupplägg via företag (moms/skatteeffekter/ramavtal osv) utan ett garanterat restvärde kan man ju göra samma "vinst" som vid privatköp - eftersom du i någon mån tar lite risk själv.
Den här tråden är det dock privatleasing och privatköp som ställs mot varandra, så vi kan inte riktigt räkna med företagsleasing.
Fair enough, vi kan inte räkna med att det alternativet finns - men det framgår egentligen inte vilket typ av leasingupplägget det är i trådstarten. Hade trådstartaren klart och tydligt skrivit privat leasing hade jag inte bemödat mig att ta upp något annat.

Det finns säkert privata leasingupplägg där restvärdet inte garanteras och där milbegränsning inte finns - men i någon mån behöver kalkylen så klart "låsas in". Om trådstartaren nu jobbar på ett företag som erbjuder leasing av bilar till sina anställda (oftast på ett kostnadsneutralt sätt som gör att den anställda får stå för alla utgifter kopplade till bilen) så kan det klart vara värt att titta på.
Detta håller jag med om. Blir ju dessutom vanligare att detta erbjuds på arbetsplatser. Privatleasing har jag provat och kommer nog aldrig göra igen.
Däremot så personalbil/förmånsbil vad man nu vill kalla det gillar jag, brukar vara mer dynamiskt med just mil och en fast kostnad.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]