Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Murdoc12
#1347289
hej

Var o provkörde en XC40 automat idag och jag gillade bilen!

Någon som vet hur det är med den nya skatten?
Hur den blir innan respektive efter årskiftet.

Det gäller en T3 automat isf.

Står o pendlar mellan något nytt och leasing eller en beg V70 14-15 Runt 150k och då köpa med lån

Jag resonerar att vi får betala ungefär lika mycket / månad eftersom vi börjar från 0(studier). Men säg att vi kan lägga 3-4000kr / månad för bilen. Inkl försäkring/service

Tips / råd om detta mottages gärna
av Malmstroem
#1347357
Fundera ett tag på vad månadskostnaden respektive månadsutlägget blir för de två bilarna. Bara för att du betalar lika mycket per månad så betyder det inte att bilarna kostar lika mycket. ;-)

Med det sagt, om du vill ha en ny bil och har råd med den så varför inte. Eftersom försäkring ofta ingår i privatleasing så kan det vara vettigt, speciellt om du bor någonstans där försäkringskostnaden är hög.

Skatten beror på exakt vilken utrustning din bil har (speciellt däckstorlek). Skatten för en XC40 ser ut att börja på 6404:- per år. https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... us/malus2/, uträknat med WLTP 162 g CO2 / km. WLTP gäller från 2020. Samma uträkning på nuvarande NEDC 147 g CO2 / km ger 4799:- per år.
av Murdoc12
#1347495
Tack för infot.
Ska kolla upp skatten lite mer med det är klart det blir mer kostsam med leasing. Men då en ny bil ist.
av Dubbelpippi
#1347582
Som @Malmstroem säger, försök räkna in hela kostnaden med ALLA utlägg under så lång tid som du har tänkt ha bilen. Tänk inte bara inköpspris eller månadskostnad utan TCO => Total Cost of Ownership

Med leasing är det väldigt lätt, där kan du få en månadskostnad och avtalet gäller som regel i 3 år. Då har du en grundkostnad, sen är det bara att uppskatta hur mycket drivmedel/ev trängselskatt osv som går åt. Jämför detta med att köpa en begagnad bil med lånade pengar, räkna på avbetalning och allt vad som ingår. Ställ bilarnas kostnad mot varandra så noga det går.

Jag kör leasing via företaget, men står själv för alla kostnader kopplade till bilen (kan dock dra nytta av momseffekter och ramavtal/rabatter med leverantörer), så det är i princip som privatleasing. Det som är positivt är att det är ett relativt problemfritt sätt att ha bil, så länge du kan bära kostnaden. Men det är såklart inte det billigaste alternativet. Ska man ha en helt ny bil så är det nog svårt att komma undan billigare dock.

Tänk på att privatleasing ofta innebär att du begränsar körsträckan, ditt pris gäller om du kör upp till 1000/1500/2000 mil per år. Kör man mer än detta tillkommer ofta en ganska dyr "milkostnad", vilket kan svida i slutändan om man inte har lyckats uppskatta sin årliga körsträcka så bra. Det är olika mellan leasing-givare, så kolla detta noggrant om du kör på leasing-spåret.

Skatten kommer ändras efter årskiftet, som om en ny bil registreras innan 2020-01-01 så får du skatt enligt NEDC-corr, annars gäller WLTP. Men det ger i slutändan en skillnad på dryg 133 kr per månad på totalkostnaden, vilket egentligen är peanuts i sammanhanget enligt mig. Finns betydligt större kostnader kopplade till att äga en bil än just skatten. Istället kanske man ska kika på en bil med lägre förbrukning.
av Murdoc12
#1347737
Tack för inputs det hjälper!

Vår kalkyl är så här ungefär.
Vi kör inte mer än 1500mil/år

Xc40
4000/mån inkl vinterhjul (nuvarande erbjudande)
Ca 500 kr för skatten enligt ovan.
Totalt 4500kr/månad.

162000kr på 36 månader som försvinner.

V70 2015-16 a 165000kr (inkl vinterdäck)
Insats 33000kr
Månadskostnad för lån 2300(2.3 i ränta)
Skatt 1500-2500 beroende på motor
Service 4000 årligen
Försäkring 500 månad

Månadskostnad ca 3300 (räknar med 2000 för skatt)
Efter tre år har jag dock betalat av ca 77000 av lånet

Säg att vi förlorar 15000kr /år i värdeminskning.
Säljer vi bilen för 120000 om tre år så har vi ca 65000 kr efter att vi har betalat av resterande lån.

Totalt förlorat ca 53000kr

Detta förutsätter att inget går sönder på den beg bilen men även om det är 20000kr i uppkomma kostnader så är det fortfarande skillnad på 80000kr (”vinst”)

Den vinsten är subjektivt eftersom vi kommer att vilja köpa en ny bil igen och då kommer insatsen att behövas. Då kan vi köpa en nyare bil med den insatsen.

Man skulle kunna säga att det skiljer 1200 /månad att köra en ny XC40 vs en beg V70?

Eller har jag missat något?
av Lockis
#1347750
@Murdoc12,

Din uträkning ser ut att vara helt okej, möjligtvis att jag hade justerat upp värdeminskningen något, men det är ju fördelen/nackdelen med privatköp. Du tar denna risken själv, vid leasing är det någon annan.

Jag brukar aldrig räkna med mer än 50% restvärde efter 3 år, även om jag köper Begagnat. Så i ditt fall hade jag nog justerat kalkylen till åtminstone 20-22.000 om året. och även då blir ju privatbilen bättre. Men det är ju för att din leasingbils kostnad över 3 år är densamma som inköpspriset på din begagnade bil. Så denna kalkylen kommer alltid vara till fördel privatköp :-)
av Lövet
#1347761
Såvida inte V70in inte kommer få kamremsras varannan månad så kommer den garanterat bli billigare. Det går inte att trolla bort den högre värdeminskningen på nybilen.
av Lockis
#1347771
iigloo skrev:Skatten på XC40 T3 ligger runt 4500kr/år de första tre åren.
Hur kommer det se ut i Januari 2020 dock? Tror vi går över 6000 för en T3 Bas.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1347834
Lockis skrev:
iigloo skrev:Skatten på XC40 T3 ligger runt 4500kr/år de första tre åren.
Hur kommer det se ut i Januari 2020 dock? Tror vi går över 6000 för en T3 Bas.
Stämmer bra. Runt 6300kr/år

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]