Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1329068
Någon som har problem med att det känns som motorn tappar kraften när man växlar från 3:an till 4:an och ibland från 4:an till 5:an? Känns nästan som att när man trycker ner kopplingen för att växla så motorbromsar bilen.

Borde man åka in till verkstaden för detta?

XC40 MY20 T3 manuell. Har uppdateringen från April.
#1329648
Prova att gasa nån halvsekund längre innan du släpper gasen när du trampar ner kopplingen. En del nya bilar kompenserar genom att fortsätta gasa när man trampar ner kopplingen. Går man från en sådan bil till en som inte gör det i samma utsträckning kan det bli som du beskriver.
#1329668
Asså missförstå mig rätt men en bil kan inte motorbromsa när kopplingen är nertryckt. Motorn är inte kopplad till hjulen längre då. Släpper du gasen helt innan du trycker ner kopplingen så börjar bilen såklart motorbromsa, man gör båda momenten samtidigt, brukar inte ens behöva släppa upp gaspedalen hela vägen.

Låter mer som att du har bromsar som ligger på. Hur länge har du haft bilen och körkort?
#1329679
Har bara haft bilen i några veckor men haft körkort i 20 år 😀

Har kört v40 de senaste 6 åren så kan säkert vara att jag inte vant mig än vid den nya motorn och släpper på gasen för tidigt/sent när jag växlar.

Ska testa nästa gång att hålla kvar gasen lite länge när jag växlar.
#1329755
Jasså, du menar så. Jo, varvtalet hänger kvar en stund på nyare modeller vilket gör att det blir lite svårare att växla behagligt vid mjuk körning och hård acceleration om man är ovan.

Ju högre varvtal vid växling, ju större risk för ryckig växling då motorn styr nedvarvningen och det tar längre tid att varva ner.

Märks tydligt när du varvar och bilen står stilla.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]