Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ambassadeur
#1314184
Tombee skrev:Dynamic LED på XC40 är väl samma lösning som på övriga nya modeller, d.v.s. en adaptiv LED som tänder och släcker olika områden efter vad sensorerna känner av.
Har det på min V90 och gillar det skarpt och skulle inte vilja byta bort det - klart värt merkostnaden (och finns ofta i olika paket)
Det verkar tyvärr inte vara så. Har nu också hittat några recensioner på YouTube som bekräftar att Volvo kallar ABL (Active Bending Lights) för Dynamic LED på XC40.

Frågan är om jag kan få någon kompensation eftersom jag beställde Dynamic LED i tron att funktionen fanns, eftersom Volvo på sin egen hemsida felaktigt skriver det. Det är inte första gången säljaren på Bilia lurat mig och sålt funktioner som inte finns. :bored:
Användarvisningsbild
av grillchips
#1314188
Det hade jag definitivt lyft med säljaren. Falsk marknadsföring?
av NightlyVega
#1314190
jag kör en v40 och är lite lurad på samma sätt.
"dynamiska led-strålkastare" finns som tillval till alla modeller i byggdinvolvo, i alla bilar med nya spa-plattformen så innebär det att strålkastarna bländar av där en bil är och du kan lysa runt den.
till v40 fanns exakt samma tillägg för exakt samma pris, men saknar just den funktionen, det är bara "kurvljus" det innebär...
Användarvisningsbild
av grillchips
#1314191
Rent krasst så är ju ABL dynamisk = Dynamic LED, men det blir ju otroligt missvisande genom modellerna vilket inte är okej.
av Ambassadeur
#1314306
grillchips skrev: tis 30 apr 2019, 10:44 Rent krasst så är ju ABL dynamisk = Dynamic LED, men det blir ju otroligt missvisande genom modellerna vilket inte är okej.
Det som gör det otroligt missvisande är att Volvo ordagrant skriver följande på produktsidan för XC40:

"(...) när du möter eller närmar dig en annan bil, så skärmar strålkastarna av precis så mycket av ljuskäglan som behövs för att inte den andra föraren ska bländas."

En ren lögn.
av Freddy100
#1314327
Ambassadeur skrev: tis 30 apr 2019, 10:28
Tombee skrev:Dynamic LED på XC40 är väl samma lösning som på övriga nya modeller, d.v.s. en adaptiv LED som tänder och släcker olika områden efter vad sensorerna känner av.
Har det på min V90 och gillar det skarpt och skulle inte vilja byta bort det - klart värt merkostnaden (och finns ofta i olika paket)
Det verkar tyvärr inte vara så. Har nu också hittat några recensioner på YouTube som bekräftar att Volvo kallar ABL (Active Bending Lights) för Dynamic LED på XC40.

Frågan är om jag kan få någon kompensation eftersom jag beställde Dynamic LED i tron att funktionen fanns, eftersom Volvo på sin egen hemsida felaktigt skriver det. Det är inte första gången säljaren på Bilia lurat mig och sålt funktioner som inte finns. :bored:
Din bil är sannolikt inte byggd än så du kan ändra din beställning.
av Persvante
#1314735
Funderar på en XC40 så småningom, och om man tittar på Bygg din Volvo så ingår ju Dynamisk LED i t.ex Teknikpaket PRO. Som jag förstår det hela så funkar det inte som mina tidigare V60 och nuvarande XC60 som har aktivt helljus?
Om det är så att INTE funktionen finns så får man väl titta på någon annan bil som har det, exempelvis V60 CC?
Synd i så fall för jag gillar verkligen XC40.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1314745
@Persvante, din tidigare V60 hade väl bara auto-av/på för helljuset? Det "nya" aktiva helljuset formar ju ljuset så att det fortfarande lyser i högerkant om du får möte.
Men frågan är ju då vad den dynamiska ledden för XC40 faktiskt innebär och vad som krävs att addera i tillvalslistan för att få det adaptiva helljuset.
av Lövet
#1314766
Petterlundstrom skrev:
grillchips skrev:XC90 hade halogen som tillval en kort period, även S/V90 som fjohan82 säger. Tack och lov så fimpade de det alternativet, ser inte klokt ut och förstör hela fronten.
Håller helt med! VW har kvar halogen på i princip hela modellutbudet! Ser helt vansinnigt ut när en sprillans ny Passat Alltrack kommer körande med halogenlampor!

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Är rätt ovanligt dock. LED (fast med reflektor) ingår i GT som alla bilar säljs med förutom minsta motorerna. Skulle nog tro att mindre än 10% säljs med Halogen och då är det oftast fråga om verksamhetsbilar och liknande. "Vanliga" tjänstebilar säljs sällan med Halogen där.
Halogen
Bild
LED-mid
Bild
LED-high (=adaptiva)
Bild
#1314799
Lövet skrev:
Petterlundstrom skrev:
grillchips skrev:XC90 hade halogen som tillval en kort period, även S/V90 som fjohan82 säger. Tack och lov så fimpade de det alternativet, ser inte klokt ut och förstör hela fronten.
Håller helt med! VW har kvar halogen på i princip hela modellutbudet! Ser helt vansinnigt ut när en sprillans ny Passat Alltrack kommer körande med halogenlampor!

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Är rätt ovanligt dock. LED (fast med reflektor) ingår i GT som alla bilar säljs med förutom minsta motorerna. Skulle nog tro att mindre än 10% säljs med Halogen och då är det oftast fråga om verksamhetsbilar och liknande. "Vanliga" tjänstebilar säljs sällan med Halogen där.
Halogen
Bild
LED-mid
Bild
LED-high (=adaptiva)
Bild
Kolla blocket från årsmodell -16 så ska du se att det är rätt vanligt förekommande!

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]