Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tanten70
#1301441
Måste man räkna med att underhållsladda batteriet på en relativt ny bil? Min är en XC40/2016

Jag har förstått att batteriet inte hinner laddas om man kör många kortvändor. I mitt fall blir det iband relativt långa perioder med nästan enbart kortsvängar. Vid andra tillfällen med långa körningar upplever jag förstås inga problem.

Nu har jag fått rådet att köpa en DEFA-laddare och ladda extra även när bilen står oanvänd längre perioder. Jag har inget motorvärmaruttag och kan alltså inte ladda den vägen.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1301482
Inga fel alls att ladda ibland. Batteriet mår bäst när det är laddat. Är det dåligt laddat längre perioder tar det skada.
De vanligaste smarta laddare är Ctek och en vanlig variant av den är MXS 5.0 eller liknande.
Ska batteriet bli fullt måste laddaren sitta på ganska länge. Det sker väldigt sällan vid körning.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1301485
Tanten70 skrev: mån 25 feb 2019, 19:11 Måste man räkna med att underhållsladda batteriet på en relativt ny bil? Min är en XC40/2016

Jag har förstått att batteriet inte hinner laddas om man kör många kortvändor. I mitt fall blir det iband relativt långa perioder med nästan enbart kortsvängar. Vid andra tillfällen med långa körningar upplever jag förstås inga problem.

Nu har jag fått rådet att köpa en DEFA-laddare och ladda extra även när bilen står oanvänd längre perioder. Jag har inget motorvärmaruttag och kan alltså inte ladda den vägen.
XC40 2016?
av mikebike
#1301512
Tanten70 skrev:Måste man räkna med att underhållsladda batteriet på en relativt ny bil?
Ja. I förra bilen fick jag byta batteri två gånger på tre år!
Nu har jag gjort ett litet arrangemang med ett 45Ah batteri som jag laddar hemma och bär ut till bilen en gång i veckan och laddar startbatteriet med. Via cigg-uttaget i bagaget och en laddare som kan ladda med högre utspänning än inspänning.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]