- ons 26 dec 2018, 09:12
#1288540
Har nu kört ca 500 mil med min XC40 T3 med manuell låda och tänkte dela med mig av min upplevelse. Överlag är jag väldigt positivt inställd. Men som alltid finns det plus och minus.
Tidigare körde jag en Volvo V60 D3 2016.
Motorn gör sitt jobb bra, men det är förstås ingen racer. Den är tyst och har hygglig kraft vid normal körning. Men jag upplever den som lite törstig jämfört med D3. Om jag anstränger mig ordentligt kan jag komma ner mot 0,65l/mil på en 70-väg utan trafik. Men jag ser att jag oftast ligger på 0,82l/mil vid blandad körning. Ett problem jag har är att motorn kan hacka till vid gaspådrag. Det händer kanske en gång per vecka (jag kör bil varje dag). Ska be verkstaden kika på detta efter nyår.
Växellådan känns ok, varken ris eller ros. Hade inte valt manuell låda om inte dottern skulle ta körkort nu.
Kupén är förvånansvärt rymlig och jag som är 189cm lång trivs väldigt bra med körställning och stolar. Är extremt kräsen och har mycket problem med min rygg i många bilar. Men jag klarar av att köra 35 mil i ett sträck utan problem tack vare den lite mer upprätta körställningen. Och extra plus att det finns bra med utrymme bakom mig i baksätet trots min längd.
Ljudnivån är låg trots 19” fälgarna och körstabiliteten är mycket god. Generellt upplever jag bilen som väldigt komfortabel.
Det har gjorts avkall på stereo och ljud. Ångrar att jag inte gjorde tillval med Harmon Kardon stereon. Ett måste för er som vill ha bra ljud i bilen. Helt klart ett steg ner från min förra V60. Halvljuset är riktigt bra, men tyvärr är helljuset rätt dåligt jämfört med min förra V60. Extra LED-ramp rekommenderas starkt om du kör mycket på sträckor utan viltstängsel. Volvo on Call fungerar bra vilket det inte alls gjorde på förra V60. Inga falska meddelanden om olåst bil och schemaläggning av bränslevärmare funkar varje gång. Bagageutrymmet är ok, men inte mer. Får dock in min stora golfbag och golfvagn utan att behöva fälla säten, men bara om jag plockar ur drivern från bagen och lägger den diagonalt för sig själv. Sammanfattningsvis känns det som att jag fått rätt mycket bil för pengarna.
Tidigare körde jag en Volvo V60 D3 2016.
Motorn gör sitt jobb bra, men det är förstås ingen racer. Den är tyst och har hygglig kraft vid normal körning. Men jag upplever den som lite törstig jämfört med D3. Om jag anstränger mig ordentligt kan jag komma ner mot 0,65l/mil på en 70-väg utan trafik. Men jag ser att jag oftast ligger på 0,82l/mil vid blandad körning. Ett problem jag har är att motorn kan hacka till vid gaspådrag. Det händer kanske en gång per vecka (jag kör bil varje dag). Ska be verkstaden kika på detta efter nyår.
Växellådan känns ok, varken ris eller ros. Hade inte valt manuell låda om inte dottern skulle ta körkort nu.
Kupén är förvånansvärt rymlig och jag som är 189cm lång trivs väldigt bra med körställning och stolar. Är extremt kräsen och har mycket problem med min rygg i många bilar. Men jag klarar av att köra 35 mil i ett sträck utan problem tack vare den lite mer upprätta körställningen. Och extra plus att det finns bra med utrymme bakom mig i baksätet trots min längd.
Ljudnivån är låg trots 19” fälgarna och körstabiliteten är mycket god. Generellt upplever jag bilen som väldigt komfortabel.
Det har gjorts avkall på stereo och ljud. Ångrar att jag inte gjorde tillval med Harmon Kardon stereon. Ett måste för er som vill ha bra ljud i bilen. Helt klart ett steg ner från min förra V60. Halvljuset är riktigt bra, men tyvärr är helljuset rätt dåligt jämfört med min förra V60. Extra LED-ramp rekommenderas starkt om du kör mycket på sträckor utan viltstängsel. Volvo on Call fungerar bra vilket det inte alls gjorde på förra V60. Inga falska meddelanden om olåst bil och schemaläggning av bränslevärmare funkar varje gång. Bagageutrymmet är ok, men inte mer. Får dock in min stora golfbag och golfvagn utan att behöva fälla säten, men bara om jag plockar ur drivern från bagen och lägger den diagonalt för sig själv. Sammanfattningsvis känns det som att jag fått rätt mycket bil för pengarna.