Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KristerCarlsson
#1287067
Jag är så förvirrad över denna "red key" som jag fått med min bil. Jag har nu förstått att en "red key" har två helt skilda användningsområden.

1. begränsning av hastighet, volym etc...
2. "Car Sharing"

Vad gäller 1 så har jag lusläst XC40 manualen, som beskriver väl hur denna röda nyckel kan lånas ut till kanske en yngre vild familjemedlem, och begränsa möjligheterna lite. Jag har dock ingen "red key" användarprofil där man skall sätta dessa begränsningar. Har nu också hört att denna funktion inte finns på XC40, men varför står det i så fall om funktionen i manualen för XC40?? Något är konstigt här. Någon som vet mera?

Vad gäller 2 och "car sharing" så skulle jag testa det. Jag la min "red key" i bilen och innan jag hann testa funktionen, så började jag få problem med att komma in i bilen via touch ytorna på handtagen. Dessutom så dök ett meddelande upp att bilen inte hade någon kontakt med fjärrnyckel när jag sen körde iväg. Detta var ett återkommande problem när den röda nyckeln låg inne i bilen. När jag sen plockade bort den röda nyckeln igen ur bilen, så fungerar allt normalt igen. Min känsla är att den röda nyckeln inte alls var deaktiverad som det står i manualen utan störde min originalnyckel när den låg i bilen. En volvo tekniker som jag pratade med sa lite förvånat, "har volvo aktiverat det för XC40?", och det sa han i november månad till mig. Någon som har provat "car sharing" utan att se några problem?
av dfa
#1287444
Finns lite trådar om det på swedespeed.
Red Key för XC40 verkar bara ( till skillnad från ex XC90) vara till för car sharing, men det verkar stå fel i manualen som du noterat
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... 40+red+key

Det andra "felet" som du har noterat står det även lite om på swedespeed. Det är inte så att du har fler nyckar i bilen?
https://forums.swedespeed.com/showthrea ... 40+red+key

Jag har "Red Key" väl dold i armstödet på min XC40 och har inte noterat att den säger att nyckeln inte finns i bilen eller annat. Iofs min fru som kör oftast och hon har bara sin vanliga stora nyckel med sig.

Har fått problem med den vattentäta nyckeln på min S90 ( har ingen red key till den bilen) där bilen ibland inte hittar den/ det går inte att låsa låsa upp/ står att den är urtagen från bilen. Kollade med min säljare och dom byter den på garantin.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]