Lobocut skrev:[quote=iigloo post_id=<a href="tel:1266158" data-original-title="" title="">1266158</a> time=<a href="tel:1535050158" data-original-title="" title="">1535050158</a> user_id=25507]
Lobocut skrev:Dom har försökt laga detta i 4 månader? Jag hade lämnat bilen till säljaren och sagt att jag vill antingen ha tillbaka pengarna eller omleverans av en ny bil.
Att få lämna tillbaka bilen pga det blir nog rätt svårt då problemet inte påverkar varken utseende, drift eller funktion.
I min bil finns felmeddelandet, men det påverkar inte funktionen utan dyker upp ibland eller mer sällan.
Förmodligen startar kartprogrammet tidigare än uppkopplingen, vilket gör att anslutningen inte hittas. Anslutningen hoppar igång strax efter och felmeddelandet ligger kvar = fel i mjukvaran till kartorna.
Som skrivet tidigare så är konsumentköplagen skriven till fördel konsument.
Är felet väsentligt för köparen så har man rätt att reklamera köpet enligt konsumentköplagen. Det är alltså rätt ointressant vad säljaren av bilen säger.
Köper man en ny bil för flera hundratusen, då ska felen åtgärdas snarast av säljaren.[/quote]
”Säljaren har i första hand rätt att reparera bilen eller leverera en annan likvärdig bil. Du kan alltså inte kräva en hävning och dina pengar tillbaka utan att först ge säljaren en chans att lösa problemet. För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att säljaren försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas.
I regel brukar det handla om två avhjälpningsförsök för samma fel. I vissa fall behöver du acceptera fler än två avhjälpningsförsök, till exempel om det rör sig om olika typer av fel. Tänk på att en felsökning på bilen i regel inte räknas som ett avhjälpningsförsök.”
Definition av ”väsentlig betydelse”.
väsentlig betydelse: ”Något som är avgörande för dig som konsument. Vad som är av väsentlig betydelse är en bedömningsfråga och måste avgöras från fall till fall.”
Och i detta fall är det en app som inte hör till själva bilen och dess funktion. Appen är ett positioneringsprogram som visar vart du är och visar på en karta vart du är på väg. Det är således inget fullständigt navigeringsprogram.
Felet är ett felmeddelande som inte stör funktionen i själva programmet, utan är ett irriterande felmeddelande som inte har någon betydelse.
Att få ARN att gå på din tolkning och att få häva köpet pga av det är rätt naivt att tro.
Skulle det däremot ha något med själva infotaimentsystemet (styrning av fordonets funktioner), bilens grundläggande funktion eller beställd extrautrustning kan det bli tal om allt från prisavdrag till återköp om felet är av den allvarliga karaktären.
Om du köper ett hus och det medföljer en väderstation. Väderstationen visar rätt, men ett felmeddelande visas att den inte får kontakt med alla sensorer. Flera med samma väderstation har likadant fel och det är ett mjukvarufel som går att programmera bort, tror du då ARN går på konsumentens vilja och häver köpet?
Konsumentköplagen är stark, men bedöms från fall till fall utan någon självklar, generell dom.