Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flinta
#1260057
Börjar bli en rejäl lista nu: :-(

*Repa i grillen - har blivit bytt.
*Repor vä backspegel - har blivit bytt.
*Matt yta på vä bakskärm, såg "olackad" ut - polerad.

Nu efter 220 mil har jag märkt följande:
*Tpms fungerar ej, det går ej att kalibrera däcktrycket.
*Ratten är sned, håller jag den rakt så svänger bilen till höger.
*Klädseln på förarstolens sittdyna glipar i bakkant vid kanten/mot ryggstödet så att stoppningen syns.
*Vid hastighet över 140 så blir det ett kraftigt "vindbrus" från förardörren/rutan.
*Ett rejält "dammkorn" i lacken på det svarta taket.
*Förarstolens sjunker lite dag för dag, så varannan/vartredje dag så måste jag pumpa upp den nån centimeter i bakkant (manuella stolar). DETTA BEROR PÅ ATT PUMPHANDTAGET SITTER SÅ DUMT PLACERAT SÅ NÄR JAG GLIDER UR SÄTET VID URSTIGNING SÅ TRYCKS DET NER, DÄRAV SJUNKER STOLEN!
Senast redigerad av 1 Flinta, redigerad totalt 0 gånger.
av Vlv2018
#1260174
Tråkigt med massa fel på en ny bil Flinta. Lider med dig. Jag har hittat ett par fel hos min.

*Jag märkte också att min svänger lite åt vänster, bara lite om jag håller ratten rakt. Samma fenomen har jag varit med om för både nya och begagnade bilar tidigare. Av andra fabrikat.

*Nedre plastlisten hos förardörren sitter löst. De byter ut den efter semestern.

Provade kalibrera däcktryck idag efter att ha läst ditt inlägg. Efter ca 10 - 15 min körning i varierande hastigheter mellan 40 - 100 km/h blev det grönt. Jag antar du följde manualen? Jag visste inte hur man skulle göra så jag fick läsa på lite.
av Flinta
#1260176
Jag följer väl manualen?
1.Starta kalibreringen stillastående
2.Kör över 35 km/h

Efter ca 10 minuter slutar det snurra i displayen och det gråa är kvar.
av Vlv2018
#1260177
Jag gjorde som du... med en skillnad kanske? ;-)
Först körde jag på i ca 5 min. Det snurrade och snurrade så jag blev osäker ifall det var så man skulle göra så jag stannade bilen, öppnade dörren (visste att motorn kommer stängas av men brydde ej). Gick runt bilen, kollade okulärt däcken. In och startade motorn, hjulen blev gröna, litade såklart inte på det (i manualen står det att det blir typ tillfälligt grönt om man stängt av mitt i kalibreringen). Startade kalibreringen igen, körde som sagt 10 - 15 min och fortfarande grönt, snurrande borta. Så frågan återstår: Är kalibreringen godkänd? Jag skall prova sätta igång kal. igen imorgon för att testa. Man skulle vilja veta utan att behöva tappa luft. ;-)
av Flinta
#1260205
Som sagt det står ju i manualen att om bilen stängs av INNAN kalibreringen är färdig så kommer det att visa grönt när den startas igen, så frågan är ju hur det blev för dig...?
MEN när du du startade om kalibreringen så blev det väl grått igen och hjulet började snurra, och efter 10 - 15 min blev det grönt igen...ELLER var det grönt hela tiden och inget snurr fast du startade om kalibreringen?
av Vlv2018
#1260213
Det blev grönt när jag startade motorn igen.
Dvs det var grått innan motorn stängdes av.
När jag återigen körde igång kalibreringen så var det fortfarande grönt tror jag och det började snurra tills det slutade efter ca 15 min körning.

Om man skall försöka förstå och tyda manualen med den lilla info som finns så bör det vara grått nu för mig om det inte var klart eftersom körcykeln är över. En körcykel är väl inom 4 timmar eller cyklar jag?

Om det nu fortfarande är grönt så var kalibreringen klar får jag väl tro på. Blir intressant när jag skall ner till bilen och kolla under dagen.
av Flinta
#1260249
Nej, först ska man trycka start och sen ok - efter det så ska man börja rulla, i samma stund bilen börjar rulla så blir kalibreringsknappen grå = ej tryckbar.
av wetterstrom
#1260265
man blir så trött,varför ska allt vara så krångligt nuförtiden, så man ska göra så och sen köra en stund för att det ska ev ska funka , säger inte det är dåligt ,kanske får mer exakta värden men har ju funkat för med en knapptryckning så borde ju funka idag med
av Vlv2018
#1260324
Ja. Varför skall man göra det enkelt om man kan göra det svårt? :x
Jag är beredd att hålla med om att man gör vissa saker onödigt svåra för inte så stor vinning i det här fallet? Det värsta är ju att man gjort vissa saker svårare och på samma gång inte sett till att det verkligen fungerar haha.

Det måste vara något slags mjukvarufel.
Såg idag att hjulen var gråa när jag startade upp bilen. Dvs det där försöket till kalibreringen igår lyckades lura mig en stund.

Så jag gjorde två nya försök idag utan att stänga av motorn. Samma resultat som dig Flinta. Snurrandet försvann bägge gångerna men hjulen fortfarande gråa. Tack Volvo! ;-)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]