Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1338951
joel80 skrev:Polestar 2 säger dom ska vara en konkurrent till Model 3.. Vilket isåfall om det blir sant måste betyda ett pris på kanske runt 400k.
"Standard range" Model 3 kostar 550k i Sverige. Känns som det är långt kvar till versioner för 400k. En liten Peugeot 208 elbil kostar 360k.

Min gissning för XC40 ligger snarare runt 700k
av Kermit75
#1339058
Volvo XC40 kommer alltså finnas som ren elbil och med fossil motorer? Låter som man får kompromissa en del för att få ihop den lösningen?
av Dubbelpippi
#1339073
Kermit75 skrev: tor 26 sep 2019, 05:56 Volvo XC40 kommer alltså finnas som ren elbil och med fossil motorer? Låter som man får kompromissa en del för att få ihop den lösningen?
Ren elbil, laddhybrid och fossila motorer (ett tag till). "Mildhybrid"-varianten lär dyka upp också, men kommer först till XC60 och XC90.

Det får nog kompromissas ett tag, men tanken är ju att Volvo ska elektrifieras i allt högre grad, så man kommer väl glida bort från utformning m.a.p. förbränningsmotor till en bil anpassad för elmotordrift. Kolla i releasevideon av XC40 BEV hur man ex. jobbat med fronten för att stärka krockskyddet när man inte har en stor förbränningsmotor som styvar upp:
av Lockis
#1339822
Lövet skrev:
joel80 skrev:Polestar 2 säger dom ska vara en konkurrent till Model 3.. Vilket isåfall om det blir sant måste betyda ett pris på kanske runt 400k.
"Standard range" Model 3 kostar 550k i Sverige. Känns som det är långt kvar till versioner för 400k. En liten Peugeot 208 elbil kostar 360k.

Min gissning för XC40 ligger snarare runt 700k
Med tanke på att Polestar 2 trillar ut för 649 vid lansering har jag svårt att se att man tar 700k för en XC40.
Lär nog hamna närmre 550k skulle jag tro.
@Joel, var faktiskt inne och tittade på en XC40 igår och bagaget är väldigt djupt men saknar en del i bredd.
Blev faktiskt lite intresserad av att kanske ha en XC40 T5TE som nästa tjänstebil :-)
av para
#1339866
Blir det en fullsmetad först edition med samma batteri och drivlina som P2 så hamnar nog priset nära P2 också.
659´
Användarvisningsbild
av Perra83
#1340157
Det kan ju aldrig vara meningen att bara företag ska kunna köpa Volvos nya elbilar. Prestandabilar fungerar tydligen att ta bra betalt för. XC40 anses som något helt annat. Satsar Volvo på volym är det inte rimligt att ta långt över en halv miljon. Många omkring mig betalar runt 2-300000kr för bilar. Ytterst få slantar upp över 350-400000kr.
av Lövet
#1340160
Perra83 skrev:Det kan ju aldrig vara meningen att bara företag ska kunna köpa Volvos nya elbilar. Prestandabilar fungerar tydligen att ta bra betalt för. XC40 anses som något helt annat. Satsar Volvo på volym är det inte rimligt att ta långt över en halv miljon. Många omkring mig betalar runt 2-300000kr för bilar. Ytterst få slantar upp över 350-400000kr.
Jo fast så ser inte nybilsförsäljningen ut. Majoriteten säljs tvärtom till företag, Volvo säljer i princip bara V40 till privatkunder. Av nybilsförsäljningen så ligger en majoritet runt 350.000-450.000kr. Skulle vilja påstå att det var länge sedan "vanligt" folk var Volvos primära kundgrupp.
av Malmstroem
#1340185
Vad är "vanligt" folk?

Eftersom Volvo är den mest sålda bilen, så torde en del av dem hamna hos vanligt folk. Att majoriteten finansieras genom företag som förmånsbil/personalbil handlar mer om hur vårt skattesystem ser ut.
av Lövet
#1340189
Malmstroem skrev:Vad är "vanligt" folk?

Eftersom Volvo är den mest sålda bilen, så torde en del av dem hamna hos vanligt folk. Att majoriteten finansieras genom företag som förmånsbil/personalbil handlar mer om hur vårt skattesystem ser ut.
Försöker få fram poängen att "vanligt folk" och "genomsnittlige nybilsköparen" inte är samma personer. Den genomsnittlige privatköparen köper ingenting alls längre, han privatleasar en Golf.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]