Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1342767
Fjonsson skrev:Räknat på typ 3års ägande, blir den billigare eller dyrare än fossilvarianten?
Det svåra är att sia om restvärdet. Men räknar vi bort 60.000 är vi nere på 640. Vad kostar en motsvarande fossilvariant - 500k? Skillnaden i restvärde givet samma i % blir 100k för elbilen att köra in. Sen kostar bensinbilen kanske 30.000 malusskatt. Då återstår 70.000kr att köra in. 70.000kr/10kr per mil = samma kostnad vid 7.000 mil körsträcka på 3 år. Under tiden har man en trevligare bil och grannar som tycker man är en ängel. Kan vara värt det ;-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
#1342804
Sårt att veta restvärde på elbilen.
Sen finns ju ingen moysvarande fossilvariant.
Närmsta är ju T5 eller T5TE. Men ändå viss skillnad mellan 250 och 400hk

Om jag skulle gissa blir en T5 billigare på tre år men som sagt är det ingen rättvis jämförelse.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1342810
Skulle aldrig i livet betala dom pengarna för en bas xc40. Kia e-niro kostar väl typ 430? Det är godtyckligt vilken som är fulast, så vad är haken? Båda består till betydande del av plast och plåt...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1342812
Tomas88 skrev: fre 18 okt 2019, 07:13 Sårt att veta restvärde på elbilen.
Sen finns ju ingen moysvarande fossilvariant.
Närmsta är ju T5 eller T5TE. Men ändå viss skillnad mellan 250 och 400hk

Om jag skulle gissa blir en T5 billigare på tre år men som sagt är det ingen rättvis jämförelse.
Rättvis och rättvis. Personligen har jag aldrig så intresserad av hästkrafter i bruksbilen.
Jag skulle jämföra bev-varianten med en diesel med liknade utrustning.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#1342818
XC40P8 kan man väl ändå inte räkna som "bas"
Gissar på att XC40n har lite bättre utrustning och komfort än Kia e niro.
Men jag håller med om att nästan 300kkr i prisskillnad är lite saftigt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1342825
Tomas88 skrev:XC40P8 kan man väl ändå inte räkna som "bas"
Gissar på att XC40n har lite bättre utrustning och komfort än Kia e niro.
Men jag håller med om att nästan 300kkr i prisskillnad är lite saftigt.
Skiljer förstås i upplevd kvalitet osv, men den största skillnaden är nog vad järnmärket kostar.
Sen kan det nog diskuteras vad man betalar för. Som svensk kan man kanske motivera det med lite arbetsmarknad-payback, men 300k? Bild

Ska nog inte gnälla för mycket heller, jag kommer inte köpa någon av dom.
Upptäckte även på kias sida att soul fått ny design. Fulast bil-award 2019 är garanterat derasBild
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1342834
Ligger några matade T5 Twin Engine på blocket. 580kkr.
Sett till det priset kan hel-el påslaget kanske vara "rimligt"?
(sen är min åsikt att XC40'ns generella höga pris är tveksamt :) )
Användarvisningsbild
av Någonting
#1342837
En reporter på ViBilägare klagade lite över namnet XC40 Recharge P8 och gissade att den skulle få smeknamnet P8:an ("Pottan") i väldigt många barnfamiljer.

Måste ju hålla med om att även jag är förvånad över priset som hamnar en bra bit över "Volvos" Performance-bil Polestar 2.

Förhoppningsvis kommer det en P4 Momentum eller liknande med mindre klös och bling (men jämförbar räckvidd).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]