Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
#1343292
Tja, den som köper bilen i Norge betalar mindre än den som köper bilen i Sverige. Då är den dyrare i Sverige.
Att orsaken är olika avgifter ändrar inte på det.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1343299
LasseL skrev:Tja, den som köper bilen i Norge betalar mindre än den som köper bilen i Sverige. Då är den dyrare i Sverige.
Att orsaken är olika avgifter ändrar inte på det.
Nej, men det är orsaken. Det vore ju mycket märkligt om det inte var så.
Elbilar är väl det enda som är billigare i norge än i sverige. Allt annat är ju dyrare. Ganska rejält mycket dyrare i många fall.
av Dubbelpippi
#1343340
Jag funderar lite kring alla prisjämförelser mellan XC40 och Polestar 2, varför?

XC40 är en "kompakt lyx crossover-SUV"
Polestar 2 är en "avant-garde 5-dörrars fastback"

Är det ens skäligt att jämföra utgångspriset dem emellan och dessutom på fullutrustade lanseringsmodeller? Spelar dom verkligen i samma liga?

Ett faktum är att Polestar 2 kommer i en snikversion som kommer ligga runt 430k. XC40 Recharge kommer med all säkerhet i en basversion så småningom också.
Användarvisningsbild
av joel80
#1343341
Klart det är olika bilar, men mycket av grundtekniken är densamma. Det är samma plattform, likadant batteri och motorer.
Blir ju lite att man jämför då. :)
av Dubbelpippi
#1343345
joel80 skrev: mån 21 okt 2019, 10:42 Klart det är olika bilar, men mycket av grundtekniken är densamma. Det är samma plattform, likadant batteri och motorer.
Blir ju lite att man jämför då. :)
Självklart tål dom att jämföras, men ibland kan det kännas lite som äpplen/päron. S60 och XC90 bygger också på samma plattform (SPA) och "grundteknik" men skiljer sig rätt markant i utformning, pris och målgrupp.

Skillnaderna inom CMA-plattformen må vara mindre, men jag vet inte om målgruppen för PS2 och XC40 är precis samma?
Men om nu grundtekniken är densamma så är det väl mer intressant att jämföra basmodellerna mot varandra, svårt o säga hur mycket lull-lull som respektive lanseringsversion har.
Användarvisningsbild
av joel80
#1343346
Håller med.. Jag är dock så pass intresserad av drivlinan att jag skulle kunna tänkt mig båda bilarna beroende på pris.
Väntar in mindre maxade versioner, då inget av priset på lanseringsmodellerna lockar. Blir priset på bilarna likvärdigt lutar det starkt åt Polestar 2 då jag egentligen inte är i behov eller intresserad av en SUV, eller så pass liten bil som XC40.
av Lockis
#1343371
joel80 skrev:Håller med.. Jag är dock så pass intresserad av drivlinan att jag skulle kunna tänkt mig båda bilarna beroende på pris.
Väntar in mindre maxade versioner, då inget av priset på lanseringsmodellerna lockar. Blir priset på bilarna likvärdigt lutar det starkt åt Polestar 2 då jag egentligen inte är i behov eller intresserad av en SUV, eller så pass liten bil som XC40.
Måste säga att XC40 inte är så liten som man tror. Interiört är den bra mycket större än den ger sken av att vara.
Hade det inte varit för att utrustningen känns märklig så hade jag nog valt en sådan framför den V60 jag har beställt.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1343373

Lockis skrev:
Måste säga att XC40 inte är så liten som man tror. Interiört är den bra mycket större än den ger sken av att vara.
Jag har förvisso bara suttit i en XC40 en gång men jag ställde in framsätet så jag satt bra (gillar att ha något böjda ben mot pedalerna) och satte mig sen i baksätet där jag nästan fick sitta på sniskan för att få plats med knäna på ett bekvämt sätt. Jag är 175cm lång. I min värld är det en "liten bil".
av dfa
#1343435
Dubbelpippi skrev: Ett faktum är att Polestar 2 kommer i en snikversion som kommer ligga runt 430k.
Jag tror det den dagen man kan beställa en.
av Dubbelpippi
#1343475
dfa skrev: mån 21 okt 2019, 19:42
Dubbelpippi skrev: Ett faktum är att Polestar 2 kommer i en snikversion som kommer ligga runt 430k.
Jag tror det den dagen man kan beställa en.
Ok, jag menar inte att det är skrivet i sten - men de flesta motortidningar och liknande verkar ta det för givet. En enklare instegsversion kommer och den ligger på strax under 40000€. Prognosen är väl att du får vänta nått år sådär.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]