- fre 18 okt 2019, 13:41
#1342854
Restvärdet på elbilar har än så länge hållet sig riktigt bra. Utbudet på begagnade elbilar är mindre än efterfrågan.
Lövet skrev:Fjonsson skrev:Räknat på typ 3års ägande, blir den billigare eller dyrare än fossilvarianten?Det svåra är att sia om restvärdet. Men räknar vi bort 60.000 är vi nere på 640. Vad kostar en motsvarande fossilvariant - 500k? Skillnaden i restvärde givet samma i % blir 100k för elbilen att köra in. Sen kostar bensinbilen kanske 30.000 malusskatt. Då återstår 70.000kr att köra in. 70.000kr/10kr per mil = samma kostnad vid 7.000 mil körsträcka på 3 år. Under tiden har man en trevligare bil och grannar som tycker man är en ängel. Kan vara värt det
Lövet skrev:Om restvärdet räknas på 50% blir det väl 350k på elbilen och 250k på fossil före premien på 60k? Alltså en skillnad på 40k bara? Eller missar jag nått? :)Fjonsson skrev:Räknat på typ 3års ägande, blir den billigare eller dyrare än fossilvarianten?Det svåra är att sia om restvärdet. Men räknar vi bort 60.000 är vi nere på 640. Vad kostar en motsvarande fossilvariant - 500k? Skillnaden i restvärde givet samma i % blir 100k för elbilen att köra in. Sen kostar bensinbilen kanske 30.000 malusskatt. Då återstår 70.000kr att köra in. 70.000kr/10kr per mil = samma kostnad vid 7.000 mil körsträcka på 3 år. Under tiden har man en trevligare bil och grannar som tycker man är en ängel. Kan vara värt det
Restvärdet på elbilar har än så länge hållet sig riktigt bra. Utbudet på begagnade elbilar är mindre än efterfrågan.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13