Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nybom
#1412649
Någon som kan förklara detta? När jag skall köra igång och tänker att nu skall jag verkligen vara snål och koppla på "pure" läget, så kan jag välja det men sedan händer något konstigt. Bilen går in i "Power" och "Pure" försvinner bland valen. Jag får då välja "Hybrid" och under en tid köra på bensin trots att det finns gott om batteri i bilen... Detta verkar hända när bilen är varm och jag skall vidare efter ett kort stopp.
Användarvisningsbild
av philipsguy
#1412950
Angående pure mode står det så här i handboken, så jag antar att du ska meddela verkstad?

The Pure mode is available when the hybrid battery has a sufficiently high energy level. The internal combustion engine also starts in the Pure mode if the energy level in the battery falls too low. The internal combustion engine also starts

if the speed exceeds 125 km/h (78 mph)
if the driver requests more motive force than electric drive can provide
in the event of system/component limitations e.g. low outside temperature.
av TomasGBG
#1413537
Erfarenheten från min V90 är att den inte kör på batteri om bensintanken är mindre än 1/4 fylld. Kanske samma?
av nybom
#1413761
Jag kan välja pure efter att ha kört ett tag på bensin, men om jag äler den direkt efter start så hoppar den in i Power efter att jag kört några meter... Halv tank på både bensin och batteri. Ja, ja, jag kör ändå mest i Hybride mode, tänkte bara om det är någon annan som sett samma beteende.
av nybom
#1414151
En helt annan fråga. Rapporteringen av förbrukad el i Volvo on Call... Den rapporterar "Elförbrukning" och "Elgenerering", är Elförbrukningen inkl. Elgenerering? Dvs. Om jag skall räkna på hur mycket el jag betalt för per mil, skall jag då dra av Elgenerering från Elförbrukning först? Eller är det redan gjort?

Edit 1:
Kan exempel vis se ut så här:
Sträcka (km) Tid i bil Bränsleförbrukning (l) Bränsleförbrukning (l/100km) Elförbrukning (kWh) Elförbrukning (kWh/100km) Elregenerering (kWh) Elregenerering (kWh/100km)
949,50 21:25:21 26,47 2,79 134,70 14,19 29,77 3,14
Edit 2:
Oval tabell blev ju inte så bra men ni förstår säkert...
Användarvisningsbild
av Paglar
#1415408
Jag drar av elektrisk regenerering från elförbrukning för att få fram hur mycket laddad el jag förbrukar.
På min laddare kan jag inte se hur många kWh jag har laddat efter att batteriet är fulladdat. Men max 10 kWh går det att ladda i min V60 T8 med 11,6 kWh batteri. Då jag maximalt lyckats förbruka 8,4 kWh så antar jag att 1,6 kWh är förluster under laddningen.
20201129_120930.jpg
20201129_120930.jpg (52.29 KiB) Visad 529 gånger
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

De flesta XC90 är välutrustade. Det komm[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]