- ons 30 jan 2019, 20:54
#1296009
iFortyCC skrev:Vet inte exakt. Men vi får väl hoppas att inte Volvo får kompensera utvecklingskostnaderna med ökade reklamationskostnader. Man har ju ett blekt facit än så länge på DCT lådorna...Lövet skrev:Klart att det går att lösa men tror att i Volvos fall så är deras lösning en enklare och billigare lösning. Har inte BMW klämt in elmotorn mellan motor och växellådan?iFortyCC skrev:T8 på SPA har elmotorn i bakvagnen = 4-hjulsdrift. T5 Twin-engine har elmotorn liggande ovanpå växellådan och driver via den. Tror att det är svårt eller omöjligt att lösa drivning från elmotorn till en klassisk automatlåda. Sedan är det säkert billigare att göra denna konstruktionslösningen. 3-cylindrig motor, ihop med DCT-lådan och elmotorn ovanpå med direktdrift ner i DCT-lådan gör att man får ett mindre motor-/växellådspaket (Bara framhjulsdriven).På nåt sätt lär det ju gå. 530e och 330e exempelvis har en vanlig automatlåda + elmotor.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i