Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1295443
OMFG! Bra spanat! Noterar samma utsläpp som en T8.
T5TE.JPG
Add description
T5TE.JPG (13.52 KiB) Visad 1721 gånger
Användarvisningsbild
av grillchips
#1295474
Sedärja, en DCT-låda...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1295588
grillchips skrev:Sedärja, en DCT-låda...
.... som JAG personligen hatar...
av Lövet
#1295626
EbbevonVolvo skrev:
grillchips skrev:Sedärja, en DCT-låda...
.... som JAG personligen hatar...
I valet mellan DCT och klassisk automatlåda väljer jag också den senare alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1295629
Har det med 3cyl-spisen att göra tro? T8an som ju ändå är en 4a har den vanliga automatlådan.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1295659
Är nog bla. en produktlösning för Geely CMA plattform. De slipper köpa in lådor från Aisin?
Användarvisningsbild
av iFortyCC
#1295747
T8 på SPA har elmotorn i bakvagnen = 4-hjulsdrift. T5 Twin-engine har elmotorn liggande ovanpå växellådan och driver via den. Tror att det är svårt eller omöjligt att lösa drivning från elmotorn till en klassisk automatlåda. Sedan är det säkert billigare att göra denna konstruktionslösningen. 3-cylindrig motor, ihop med DCT-lådan och elmotorn ovanpå med direktdrift ner i DCT-lådan gör att man får ett mindre motor-/växellådspaket (Bara framhjulsdriven).
av Lövet
#1295795
iFortyCC skrev:T8 på SPA har elmotorn i bakvagnen = 4-hjulsdrift. T5 Twin-engine har elmotorn liggande ovanpå växellådan och driver via den. Tror att det är svårt eller omöjligt att lösa drivning från elmotorn till en klassisk automatlåda. Sedan är det säkert billigare att göra denna konstruktionslösningen. 3-cylindrig motor, ihop med DCT-lådan och elmotorn ovanpå med direktdrift ner i DCT-lådan gör att man får ett mindre motor-/växellådspaket (Bara framhjulsdriven).
På nåt sätt lär det ju gå. 530e och 330e exempelvis har en vanlig automatlåda + elmotor.
Användarvisningsbild
av iFortyCC
#1296005
Lövet skrev:
iFortyCC skrev:T8 på SPA har elmotorn i bakvagnen = 4-hjulsdrift. T5 Twin-engine har elmotorn liggande ovanpå växellådan och driver via den. Tror att det är svårt eller omöjligt att lösa drivning från elmotorn till en klassisk automatlåda. Sedan är det säkert billigare att göra denna konstruktionslösningen. 3-cylindrig motor, ihop med DCT-lådan och elmotorn ovanpå med direktdrift ner i DCT-lådan gör att man får ett mindre motor-/växellådspaket (Bara framhjulsdriven).
På nåt sätt lär det ju gå. 530e och 330e exempelvis har en vanlig automatlåda + elmotor.
Klart att det går att lösa men tror att i Volvos fall så är deras lösning en enklare och billigare lösning. Har inte BMW klämt in elmotorn mellan motor och växellådan?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...