Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsahl
#1398781
Är det någon som vet ifall det finns någon fix för det högfrekventa ljudet som låter som tinnitus. Lånade en xc40 hybrid över ett dygn och testade. Men blev inte alls imponerad av att de släpper en bil med det ljudet från elmotorn. Visst det kan låta lite utanför kupén men det här går rakt igenom isoleringen.

Växellådan tar paus vid 95 km/h för att sen slänga in nästa växel när man kör i hybridläget.

Har prövat 5 st olika xc40 hybrider och två av dem hade mer tjut. De två var för serier. Men de två andra inte. Firande piip gnissel men marginellt mindre.

Den femte hade pip och vindbrus från dörrens tätningslist.

Var hoppfull men föll pladask :/
Gav inte upp därav flera tester under en längre tid.
Men nu ger jag nog upp om det inte är bättre på my21 vilket jag gissar att det inte är.
Användarvisningsbild
av ekke201
#1399791
Det viner hela tiden även när batteri är urdraget
Accelerationsproblemet är sjukt irriterande och kommer mellan 85-95
Inte märkt det lika ofta i ”sportläge” och urladdat batteri
Bilen känns lanserad med lite småbuggar. Fick min i juli och det är en MY20
DOCK är det den skönaste bil jag haft. Bilen innan var en V90CC som inte erbjöd lika skön körning dvs balans mellan sitta bra, se bra och ljudnivå trots vinandet
av larsahl
#1399860
Hur tycker du bensinförbrukningen är med urdraget batteri?
Jag har prövat att köra 6 mil och fick en snittförbrukning på 0.7 l/mil.
Sedan vid fulladdat batteri exakt samma rutt så blev det 0.28 l/mil.
av larsvictor
#1399866
“Accelerationsproblemet” är beskrivet i användarhandboken någonstans. Det är växellådan som vid den hastigheten går från vxl 2 till vxl 4 på den axel som elmaskinen är kopplad mot. Då måste det bli ett litet avbrott i dragkraften för att lådan skall kunna växla.
På min bil så försvinner i princip vinandet när man kommit upp i denna hastighet och växlingen sker.
Men i lägre hastigheter tycker jag det viner lite för mycket, inte tinnitusvarning alls, men ändå...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av ekke201
#1399904
larsahl skrev:Hur tycker du bensinförbrukningen är med urdraget batteri?
Jag har prövat att köra 6 mil och fick en snittförbrukning på 0.7 l/mil.
Sedan vid fulladdat batteri exakt samma rutt så blev det 0.28 l/mil.
På 492 mil ligger snittet på 0,44 enligt bilen
Testade sist på långkörning och snittade ca 0,6 men jag kör försiktigt

Däremot så är tankmätaren lite lurig. Med utdraget batteri så går det fort nedåt för den lilla tanken
av larsahl
#1400836
okej, har ni valt R-design eller Inscription? har kollat några olika tester o det är många som säger att man ska välja bort r-design sportdämparna om möjligt.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1400858
Förmodar att det är ungefär samma dämparfunktion som på en vanlig XC40? Det är väldigt upp till föraren, vi provkörde båda typer innan. (och ja, det är skillnad mellan komforten)
Användarvisningsbild
av ekke201
#1401541
Efter laddning står det alltid 40 på elmätaren men jag kan köra 3-5 km innan den slår om från 40 till 39
Varför kan det inte anges 43? eller annat efter full laddning
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]