Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SamuelH
#1251579
svergie2 skrev: sön 27 maj 2018, 19:46
fjohan82 skrev:
svergie2 skrev: tor 24 maj 2018, 22:50 Ja det är väldigt tråkigt. XC40 är inte direkt billig heller.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Det är väl bara XC90 hos Volvo som har LED runt om?
De övriga 90-bilarna och XC60 har, vad jag har kunnat se, glödlampor till blinkers bak...
XC90, XC60 och nya V60 har full LED baktill (eller iallafall bromsljus, blinkers och positionsljus, dimbakljus och backlampa vet jag inte.

S/V90 har LED bromsljus men inte blinkers samt glödlampa till backljus.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
XC90, XC60 och V60 har backljuset i led, V90/S90 har dimljus bak i vanlig glödlampa också. Tycker det är tråkigt att Volvo inte kan ha full led på XC40 och V90, ser så jäkla billigt ut! Ja, jag är onödigt petig när det gäller lamptyper men tycker ärligt talat Volvo har snålat på något som borde vara standard 2018!
#1251610
Jag undrar om inte just dimbakljuset SKA ha en glödlampa. Detta för att det ska bli varmt och tina snön när man kör i snörök. Väldigt många bilar som har dioder i baklamporna syns väldigt dåligt i snöoväder, då dom helt enkelt inte syns när snön lägger sig över dom. Tänd ditt dimbakljus i snöoväder. Släck det när bilen bakom har kommit i kapp dig och sett dig. Ett råd i all välmening.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1251638

SamuelH skrev:
svergie2 skrev: sön 27 maj 2018, 19:46
fjohan82 skrev: Det är väl bara XC90 hos Volvo som har LED runt om?
De övriga 90-bilarna och XC60 har, vad jag har kunnat se, glödlampor till blinkers bak...
XC90, XC60 och nya V60 har full LED baktill (eller iallafall bromsljus, blinkers och positionsljus, dimbakljus och backlampa vet jag inte.

S/V90 har LED bromsljus men inte blinkers samt glödlampa till backljus.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
XC90, XC60 och V60 har backljuset i led, V90/S90 har dimljus bak i vanlig glödlampa också. Tycker det är tråkigt att Volvo inte kan ha full led på XC40 och V90, ser så jäkla billigt ut! Ja, jag är onödigt petig när det gäller lamptyper men tycker ärligt talat Volvo har snålat på något som borde vara standard 2018!
Håller helt med!
EbbevonVolvo skrev:Jag undrar om inte just dimbakljuset SKA ha en glödlampa. Detta för att det ska bli varmt och tina snön när man kör i snörök. Väldigt många bilar som har dioder i baklamporna syns väldigt dåligt i snöoväder, då dom helt enkelt inte syns när snön lägger sig över dom. Tänd ditt dimbakljus i snöoväder. Släck det när bilen bakom har kommit i kapp dig och sett dig. Ett råd i all välmening.
Ja, dimbakljus I glödlampa är helt okej I min bok, och som du säger bättre än LED.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

av Vlv2018
#1256490
Rubriken passar in på mig också. Haft bilen nu i ett par dagar, hunnit med lite över 20 mil.

Komfort och vägljud
Exteriört är den en skönhet att titta på (personlig åsikt såklart). Bilen känns robust och välbyggd. Den sväljer vägens ojämnheter bra trots sina 20" hjul. Mycket bra komfort tycker jag. Det tycker även flera medpassagerare.
Vägljudet helt OK, man börjar höra lite vägljud vid 100 - 120 km/h men vägljudet är märkbart lägre än i en ny V40.
Vid de höga hastigheterna är det en blandning av vindbrus och vägljud man hör. Vid lägre hastigheter 50 - 70 km/h är den väldigt tyst.
Håller med om att rattjusteringen är något för begränsad, lite miss här.

Bränsleförbrukning
På en sträcka med hastigheterna mellan 80 - 100 km/h gick det att komma ned till ca 8l/100 km om man verkligen vill och anpassar gaspedalen. I stadsmiljö och blandad körning får man nog kämpa mycket för att komma under 10l/100 km enligt färddatorn.

Ljudsystem Harman Kardon
Mycket bra och klart ljud. Låter klart och tydligt även vid maxvolym. Det enda man kan anmärka på är maxvolymen vilken kan tyckas lite låg men det räcker och blir över för att lyssna på, i alla fall för mig. Jag använder knappt halva volymspannet vid normallyssnande. Ljudkällan är ett fysiskt minimalt USB-minne som kan innehålla tusentals spår med filformatet Flac. Det pluggas in i en USB-kontakt och bilen läser av det direkt, mycket smidigt och hög kvalitet på ljudkällan. Kommer inte att använda någon sämre ljudkälla såsom telefon, MP3.
Systemet känner igen alla spår men delar inte upp i olika mappar, vilket är lite synd. Det listar alla spår efter varandra fastän på själva USB-minnet är det uppdelat i olika mappar. Någon uppdatering av mjukvaran kan "lösa" detta i framtiden?

Övrigt
T5-motorn känns pigg och kvick, lite turbolagg är det men det går fort upp i fart när man gasar.
Man märker ganska tydligt skillnaden mellan lägena Comfort och Dynamic där den senare är kvickare och varvtalet är alltid högre i samma hastighet.

Summering. Det känns bättre nu än när jag körde demobilen.
av Kreensk
#1258418
Intressant läsning men trist att höra att Volvo inte har fixat vägbullret i kupén på nyare modeller. Det är det jag stör mig mest på i min V40. Nu drar man sig lite för att köpa en nyare Volvo...
av Linqid
#1258420
Kreensk skrev:Intressant läsning men trist att höra att Volvo inte har fixat vägbullret i kupén på nyare modeller. Det är det jag stör mig mest på i min V40. Nu drar man sig lite för att köpa en nyare Volvo...
I samtliga tester jag har läst eller sett så har XC40 fått beröm för komfort och vägljud jämfört med sina konkurrenter. Jag tror helt enkelt att du får titta på en annan bilklass, oavsett märke och modell, om det är en prioritet. Sedan kan man tycka att det ska vara bekvämt oavsett bilklass i den här prisnivån, och det är något jag tycker alla biltillverkare borde jobba på.

Jag vill t ex inte ha för stora bilar på grunda av min boendesituation, men det innebär ju inte alltid att man inte är intresserad av komforten och tekniken från en större bilklass.
Användarvisningsbild
av Derank
#1258422
Kreensk skrev:Intressant läsning men trist att höra att Volvo inte har fixat vägbullret i kupén på nyare modeller. Det är det jag stör mig mest på i min V40. Nu drar man sig lite för att köpa en nyare Volvo...
Det är ju den modellen. Du får aldrig samma komfort som i tex en xc60 el xc90

Jag fick nog få man passerat 80kmph i demo bilen jag hade. Skulle bli galen och sitta och friska på i 40mil i det oljudet
Användarvisningsbild
av iigloo
#1258424
Kreensk skrev:Intressant läsning men trist att höra att Volvo inte har fixat vägbullret i kupén på nyare modeller. Det är det jag stör mig mest på i min V40. Nu drar man sig lite för att köpa en nyare Volvo...
Sen är det alltid bättre att testa själv då ljud är en väldigt individuell uppfattning. V40 är ”gammal” trots att den fortfarande säljs. Den använder Fords plattform och baseras på deras modell Focus, som har några år på nacken.

När jag gick från 240 till 940 blev jag förbluffad av hur tyst 940 var. När jag gick från 940 till S80 förstod jag inte hur jag kunde ha stått ut med 940. Från S80 till S60N var det som att kliva in i ett slutet tyst rum. Från S60N till V60 blev jag åter häpen över hur tyst den nya var och vilken skillnad det var. Från V60 till XC40 T5 (vid provkörning) blev jag åter imponerad.

Andra har helt andra uppfattningar än mig självklart, men jag är nöjd med mina val och lägger inte allt för mycket fokus på andras uppfattning förrän jag testat själv.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]