Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
#1245564
Jag har nu haft min XC40 D4 AWD Intro Edition i fyra dagar och ca tjugo mil.

Jag har funnit några punkter som jag själv gärna hade blivit upplyst om innan köp, och vill därför dela med mig av dem, till potentiella köpare.

Det första är bullret. Detta var något som flaggades för av motorjournalister redan under de första provkörningarna på släta spanska vägar.
Jag måste säga att bullret är påtagligt högre än i min gamla XC70 Summum MY15 - eller rättare: det har en annan karaktär. Det finns dels ett lite högre däcksljud, som kryper in i kupén omkring 50 km/h. Vidare är vindbruset något högre - men annat var väl inte att vänta med en mer högbyggd bil.
Den troliga orsaken till bullret, vid en jämförelse med andra nya volvo som bygger på den större SPA-plattformen, är att CMA-plattformen helt enkelt inte är lika sofistikerad. Min XC40 är en dyr modell på en billig plattform, medan min kollegas V90 är en (relativt) billig bil på en dyr plattform.
Jag skulle tro att man vänjer sig, men nu är ni som potentiella köpare informerade.

Nästa problem är körställning. Jag är 191 cm lång och kämpar för att hitta en bra körställning. Mitt största problem är att ratten inte är ställbar tillräckligt i djupled. Något som resulterar i en körställning som minner om Renault 19. Trist.
Positivt är dock att även när jag sitter så bra jag kan, så kan någon (om än inte jag själv) sitta bakom mig. Det gick i princip inte i min XC70 MY15. Ett gott betyg för en såpass liten bil som XC40 (eller ett dåligt betyg för en så pass stor bil som gamla XC70?). De goda innerutrymmena kan troligen härledas till karossformen (SUV) och den mer upprätta sittpositionen.

Tredje problemet är stereon. Den "revolutionerande" lösningen med en lite större centrerhögtalare och små skrikor i A- och B-stolparna, som möjliggjorde ENORMA dörrfack i och med borttagande av dörrhögtalare, är helt enkelt inte bra.
Endast vid en flytt från en 740 med originalstereo kan man påstå att ljudet är en förbättring.
Jag hade förmånen av att få provköra en XC40 med Harman Kardon-systemet, och måste säga att det är mycket bättre. Hade jag kunnat lyssna på och jämföra systemen innan köp, så hade HK-systemet varit ett givet val.
Problemet med originalstereon i XC40 är att ljudet låter lite burkigt och med för mycket diskant. Detta är ju kanske inte så konstigt i ett system med bredbandshögtalare och skrikor - det säger nästan sig själv. Systemet skulle må bra av en sub-bas. Jag vill också säga att jag knappast lyssnar på tung Housemusik, utan snarare på jazz, rock och klassist med en förkärlek för P1 (pratradio) och att upplevelsen av otillräcklighet är jämn över hela skalan av genrer.
Jag vill inte tänka på hur det skulle låta om man skulle lyssna på de hårdkomprimerade reklamradiokanalerna...

Fjärde och sista synpunkten gäller Internet maps. Denna lösning var glimrande bra i de tidigare sensussystemen. Troligen för bra. Så bra att ingen köpte Sensus Navigation.
Detta har man nu åtgärdat. Det nya systemet Internet maps är i princip obrukbart. Det finner destinationer osedvanligt snabbt, vilket är bra. Men det har endast tre vyer (alla uppifrån och med norr uppåt på skärmen); hela färdvägen, en för tajt inzoomning där du är nu eller måldestinationen. Den bekväma 3D-vyn, vilket gav en lagom framförhållning, lyser med sin frånvaro. Appen kommer att förbli oanvänd, men ändå glatt uppta en fjärdedel av hemskärmen... Botten, volvo.

En femte synpunkt skulle kunna vara att bilen endast kan ansluta mot en internet nod med WPA2. Den lite äldre std WPA stöds inte - men här kan jag ha fel och för ännu så länge inte upp detta på min lista över besvikelser.

Annars är det en trevlig bil att köra. Den är smidig och lätt att parkera. Den sneda skärningen vid C-stolpen stör inte alls, och utrymmena är förvånansvärt generösa. Men sett i backspegeln så skulle jag ha valt en V90CC D4 AWD, vilken när jag köpte min XC40 låg för samma pris, med i princip samma utrustning.

//Snacksalig
#1245567
Hej o tack!
Vilka fälgar har du? Jag ligger ju inte sömnlös och grubblar om ev bullernivåer, men någon tanke har slagit mig iaf (väntar på en r-design med 18")
#1245585
Jag har 18" 5-ekrade som ingick i Intro Edition.
av snowlax
#1245658
Har provkört XC40 vid två tillfällen. Första gången med dubbade vinterdäck. Vägljudet var mycket högt speciellt på motorväg i motorvägsfart.

Andra gången var med sommardäck då min fru körde. Satt då i passagerarstol höger fram. Hörde då ett påtagligt brusljud från vänster bak fönster. Var tvungen och kolla om vi körde med
öppet fönster där bak vilket det inte var.

Var riktigt intresserad av att köpa in XC40 men dessa ljud issues fick mig att avstå.
#1245710
snepo skrev:Nej jag vet,men 40 serien,och Volvo. Blev lite förvånad att det skramlade i en bil som gått 800 mil. Typ som minS80 2010
Fast att det är 40-serien spelar mindre roll, nya XC40 som det här ämnet och hela tråden handlar om har en helt ny plattform (CMA) så att jämföra dem två sinsemellan är som att jämföra äpplen och päron, icke jämförbart och irrelevant.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]