Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1246122
snepo skrev: lör 21 apr 2018, 00:12
iigloo skrev: lör 21 apr 2018, 00:07
snepo skrev: lör 21 apr 2018, 00:05 Okey så V40 och xc40 2018 är två helt olika bilar?
Och där fick vi svaret :-D
Skillnad? Tvåhjusdrift/fyrhjulsdrift? Xc Högre än V40?
Skillnaden är att V40 bygger på en äldre compact-plattform som den delar med Ford Focus och Mazda 3 m fl.
XC40 bygger på Volvos nyutvecklade CMA-plattform (Compact Modular Architecture).

De är alltså två helt väsensskilda bilar som inte har en skruv gemensamt, annat än beteckningen "40" i namnet.
Du hade alltså varit mer rätt om du gått in på ett Ford Focus-forum med din jämförelse - vilket ju kanske inte är lätt att veta.
#1246184
snepo skrev: fre 20 apr 2018, 21:02 Hyrde en v40 i februari som hade gått 800 mil. Tyckte det var väl högt ljud i bilen,även lite skrammel.
Så innebär detta att XC40 är bara en liten smula dyrare version av en v40?:)

Känns som att problemet med vägljudet beror främst på de dåliga vägarna i Sverige.
#1246186
Mccartney skrev: mån 23 apr 2018, 18:12
snepo skrev: fre 20 apr 2018, 21:02 Hyrde en v40 i februari som hade gått 800 mil. Tyckte det var väl högt ljud i bilen,även lite skrammel.
Så innebär detta att XC40 är bara en liten smula dyrare version av en v40?:)

Känns som att problemet med vägljudet beror främst på de dåliga vägarna i Sverige.
Man kan också se det som att våra grova vägar avslöjar dåligt ljudisolerade bilar. En del bilar klarar det ju utmärkt.. Sen ska det väl sägas att det finns en hel del grova vägar nere på kontinenten också bara att de inte blir det lika fort. Autobahn är inte att leka med på vissa sträckor t ex.
Användarvisningsbild
av snepo
#1246189
Håller med om Autobahn. Riktigt dålig tyckte på vissa ställen,speciellt med tanke på att det var fri fart också. Bästa vägarna tycker jag Holland har. Sen England,Tyskland. Danmark är väl snäppet bättre än Sverige,men inte mycket.
av Calva14
#1246239
Motorvägarna i Frankrike är riktigt bra, alla andra vägar dock katastrof. I Belgien är motorvägen under all kritik med ljupa hål i körbanan.
#1246533
Just i det här fallet är det väl så att Volvo förlagt provkörningarna, där motorjournalisterna testade bilarna, till regioner med fina släta vägar - exempelvis delar av Spanien.
Därav kunde inte motorjournalisterna bedöma det höga vägbullret - vilket de också flaggade för...
av Vlv2018
#1248960
Kollade nyss denna videorecension. Vid 1:40 nämnde killen att vid motorvägshastigheter så är det lite väl högt vägljud. Han uppskattade att det skulle kunna vara jämförbart med BMW X1 och Audi Q3.

av perhall
#1249005
Åkte förra veckan först långt i en XC60 T5 AWD (19"), sen lite kortare i en XC40 T5 AWD (20"). Enorm skillnad i buller, men man märker också att den större är bättre ihopskruvad och har bättre material. Men XC40 säljer som smör, den ser ju trevlig ut... Gemensamt för båda var den goda aptiten på bränsle, annars är motorn mycket trevlig.
av Vlv2018
#1249030
Självklart har Volvo lyckats få med sig en del nya köpare som fastnat på den lite tuffa coola designen, främst i R-design utförande.

Beställer man idag får man i princip vara beredd på att vänta till 2019 innan bilen levereras.

En mindre bra grej är att bullerdämpningen/ljudisoleringen inte är i nivå med XC60, XC90.
Detta är såklart en nackdel när man tycker att man kan få bättre för pengarna (att man köper en XC60).
Jämför man däremot XC40 med andra konkurrenter som X1, Q3, Gla så är det oftast XC40 som fått utmärkelser och "vunnit" i recensioner.

Under en testkörning i februari med XC40, modellen R-design, 20" hjul med dubbdäck tyckte jag att det lät lite högt när jag närmade mig 110 km/h. Ok, 20" är nog kanske inte direkt lämpligt för vinterbruk.

Personligen gillar jag designen hos XC40 samt XC90 men den senare är för stor. Däremot tilltalar inte utseendet hos XC60 mig alls.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]