Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1242312
Hej alla! Jag håller på att slutförhandla om en bil jag ev ska beställa. Har lite frågor dock.

1. Säljaren erbjuder försäkring och fri service i 3 år om jag tar lånet via Volvofinans. Borde jag kunna förhandla detta, dvs att få detta som en del sv köpet öven om jag tar lånet hos min bank? Tänkte eftersom det är kampanj just nu? Vad är era erfarenheter/åsikter?

2. Jag har fått nära 8-9% rabatt på hela bilen vilket är ok. Vinterdäck ville han dock inte slänga med pga priset. Är det något man bara borde kräva? Känns som alla mer eller mindre får med dessa?

Skulle vara jätteglad om jag kan få lite input på mina frågor
#1242346
1: Det är "standard" om du tar lånet via Volvia. Krav att du har minst 50k i lån hos Volvia, något vidare förhandlingsbart är det nog tyvärr inte.

2: Nu är ju vinterdäckssäsongen snart över (garanterat då du får leverans iaf), så det där väl därför han är knöschlig. Kampanjer nu finns det inte riktigt, men du kan kanske få ner priset något på en uppsättning om du tjatar. "Ge mig fjolårets gummi på bara". Att mer eller mindre alla får med vinterdäck är en lögn. Antingen så är det tillvalt, de har goda kontakter på stället eller så köper de när det är kampanj, vilket det är mellan varven, men sannolikt inte nu när vi går mot sommardäckstider.
Jag menar, vi beställde vår V90 i januari, de hade fria vinterdäck fram till några veckor innan vår beställning, vi hade glatt fått pynta för en uppsättning. Trots leverans inom vinterdäcksperiod. Ibland får man bara bita i det sura äpplet och inse att man inte kan få allt. Jag ser det nu istället som att vi kan välja lite friare på vinterpuckar men visst hade dte varit skönt att få en uppsättning till bra pris från start.
#1242350
Testa att få ett bra pris på en uppsättning vinterdäck från deras befintliga demobilar, kanske lättare att ordna? Du kanske kan få med några mindre tillval som de kan ha bättre marginal på, typ mattor, lasträcke, dragkrok eller vad du nu kan ha nytta av. Ligger handlaren i paritet med annan du kollat med?
#1242418
Tänk på att leveranstiderna är toklånga. Du kommer garanterat få bilen levererad efter 1juli och därmed få straffskatten om inga mirakel sker.

Blev lovad leverans maj/juni. Det blev juli/augusti. "Otur" sa säljaren....
#1242424
Tänker köpa en T-ROC eller SEAT ARONA till hustrun. Om jag lånar 20000 kronor av priset så får vi förlängd garanti till 3 år (nybils garanti) samt fri service under denna tid. Fick till svar att om jag vid första inbetalningen betalar in allt så gäller garanti fortfarande. Undrar , gäller det även om jag köper en Volvo och lånar 50 kkr att det går utmärkt att betala in denna summa vid första tillfället ? Är okunnig vad som gäller om jag köper en bil idag där bilen levereras efter den 1 juli, blir det då straffskatt då eller gäller "köpdatumet" ?
#1242431
volvoc70cab skrev:Tänker köpa en T-ROC eller SEAT ARONA till hustrun. Om jag lånar 20000 kronor av priset så får vi förlängd garanti till 3 år (nybils garanti) samt fri service under denna tid. Fick till svar att om jag vid första inbetalningen betalar in allt så gäller garanti fortfarande. Undrar , gäller det även om jag köper en Volvo och lånar 50 kkr att det går utmärkt att betala in denna summa vid första tillfället ? Är okunnig vad som gäller om jag köper en bil idag där bilen levereras efter den 1 juli, blir det då straffskatt då eller gäller "köpdatumet" ?
Skatten sätts utifrån det datumet som bilen registreras. Detsamma gäller garantierna.
Har man otur, att ÅF har mycket att göra, kan bilen stå hos denne innan 1 juli för att sedan registreras in veckan efter...
Surt men sant.
#1242454
volvoc70cab skrev: Fick till svar att om jag vid första inbetalningen betalar in allt så gäller garanti fortfarande. Undrar , gäller det även om jag köper en Volvo och lånar 50 kkr att det går utmärkt att betala in denna summa vid första tillfället ?
Förlängd garanti är jag osäker på om Volvos "deal" innebär vid nybilsköp. Det borde jag ju kolla upp eftersom jag själv köpt en ny bil nyss. Fri service är det inte heller men du får ett "fördelaktigt pris" på serviceavtal, som hade varit dyrare om du inte signat upp dig på avtalet.
Det som också gäller är att du MÅSTE ha dessa 50k "låsta" hos Volvo under 3 års-perioden som avtalet sträcker sig. Det finns flertalet inlägg om detta på forumet där folk velat låna detta för att få ta del av dealen men dag 1 under avtalsperioden betala in hela summan för att slippa räntekostnader och annat. Det är en no go enligt Volvo, det kryphålet har de täppt igen.
Vårt serviceavtal ligger på 199kr/mån, utan 50k-dealen från Volvo hade vi kanske fått pröjsa 299kr/mån för serviceavtal.

Så, "fri service" finns det liksom inget som heter, den kostnaden tar de igen någon annanstans. Personligen tycker jag bara att det är bekvämt att sprida ut skurarna per månad istället för klumpsumman som alltid tenderar att komma vid en oläglig tid.
#1242507
du har ju i praktiken 3års nybilgaranti på en ny bil, sista året är det dok reklamationsrätten man använder sig av, har själv gjort det och det är inga problem för det mesta, man ska dok veta vad reklamationsrätten innebär innan man börjar tjaffsa med verkstaden-
#1242553
Derank skrev:du har ju i praktiken 3års nybilgaranti på en ny bil, sista året är det dok reklamationsrätten man använder sig av, har själv gjort det och det är inga problem för det mesta, man ska dok veta vad reklamationsrätten innebär innan man börjar tjaffsa med verkstaden-
Instämmer. Vi har de senaste ca 20 åren haft ett 15-tal nya bilar, som vi i regel har behållit tills dessa blivit tre år. Samtliga bilar har haft två års nybilsgaranti. Inte en endaste gång har det hänt att vi under det tredje året tvingats att betala för en typisk "garantiåtgärd", utan det har alltid löst sig genom antingen goodwill eller reklamation.

Jag tror rent generellt att många omedvetet vilseleds lite av garantitiden och glömmer av att man har samma möjlighet att reklamera en trasig bil som en trasig dragkedja.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...