Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1240172
XC40 har huv av aluminium, resten av karossen är stålplåt. Även hjulupphängningarna är helt i stål och vi hittade begynnande rost i en av framvagnsbalkarna. Invändig behandling finns i dörrar, men saknas i baklucka.

Bakluckan är bra tätad, medan dörrarna är otätade i hörnen. Även de nedåtvända tröskelskarvarna är otätade och samma sak gäller många skarvar under bilen, speciellt på den bakre delen. Skärmkanterna bak är bra och vax finns i några av balkarna under bilen. Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. En smutssamlande ficka finns innanför innerskärmen vid bränslepåfyllningsrörets genomföring. " Fick 3 av 5 " på test !!!!

Vad har hänt med Volvobilarna sedan 2000 talet ?
Användarvisningsbild
av iigloo
#1240197
Tråkigt att läsa, men det ser ut så på alla nya modeller.

1. Volvo vet vad de gör och har någon ny teknik som ingen vet om.
2. Volvo ser att deras tidigare modeller håller för bra och folk köper inte nytt.
3. Volvo skiter i vilket och vill öka omsättningen och inkomsterna.

Något borde vara rätt av de tre alternativen.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1240211
"Stofilen" säger väl att det där är typiska besparingar a la Kina.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1241550
Svar från Volvo:

"Rent generellt har Volvo Cars väldigt gott rostskydd på samtliga bilar. Det visar vår statistik och det minimala uttaget på den tolv-åriga rostskyddsgarantin. Genom åren har marginella problem uppstått. I och med 90-serien som kom för två år sedan har vi infört borstål i vissa av bilens delar, och borstål är tåligare och kräver inte samma rostskydd som andra stålkvalitéer. Dessa materialval gäller också för XC40.

 

Gällande anmärkningen kring ”Invändig behandling finns i dörrar, men saknas i baklucka samt att dörrarna är otätade i hörnen och att de nedåtvända tröskelskarvarna är otätade och samma sak gäller många skarvar under bilen, speciellt på den bakre delen”, har vi följande kommentar från Volvo Cars rostskyddsexpert:

 

Vi har aldrig haft vaxbehandling i baklucka och det finns inga problem med detta tillstånd på fält för någon av våra modeller. Orsaken är att, till skillnad från sidodörrar, rinner inte något genom bakluckan, så förzinkning, limning och yttre tätning räcker gott.  Dörrarna är inte otätade i hörnen, tätningen är utspacklad för utseende och passning, men är likväl fullt tätande.

Materialet i tröskel-skarvarna är aluminium-kisel-belagt borstål. Vi har nyligen studerat tio år gamla bilar från Norge och Sverige med detta material i trösklarna som varit extra korrosionsutsatta och finner ingen signifikant korrosion ens i de mest utsatta ytorna. Dessutom täcker plasttröskeln mot hjulsprut. Vi har kompletterande invändigt rostskydd i ett antal balkar, inklusive fram och bak i trösklar.

 

Jag hoppas att detta ger svar på din fundering och du är välkommen att kontakta oss igen om du har fler frågor eller funderingar."

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]