Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanO
#1237183
För någon månad sedan fanns det skisser på kommande V40 i Teknikens Värld. Är det någon här som har sett/hört/läst något om kommande elvarianter av XC40 eller kommande V40? Jag har läst att XC40 kommer som Plug-In-hybrid till hösten, men jag menar alltså ren elbil.
#1237290
Finns nog att hitta lite varstans, men med väldigt skral info. Här ett pressmeddelande:

"2017 presenterade företaget sin plan att elektrifiera alla Volvobilar som släpps från och med 2019. I linje med den här ledande positionen inom elektrifiering, kommer ett hybrid- och ett fullt elektriskt drivlinealternativ för XC40 att släppas framöver."
av JanO
#1237396
Ja, som ni skriver så är det ett mysterium. Volvo får nog svårt att sälja fossildrivna XC40 pga kommande Bonus Malus. Jag provkörde en XC40 T5 för några veckor sedan och gillade den men vill ha en Hybrid med gärna 8-10 mils räckvidd eller helelektrisk för att köpa. Volvo borde ha hydriddrivlinan klar. Den sitter väl i den nya Londontaxi, som Volvo levererar drivlinan till.
av dfa
#1237398
Tänkte så tidigare ( varför kommer T5 TE inte?) , men har svängt till att tro att den globala marknaden för hybrider inte är så stor så att det är lönsamt ännu, och att det är anledningen till att den inte är ute. Tekniken finns ju det vet vi.

Nyregistreringar Februari 2018 ( källa bilsweden.se)

XC60, totalt 1377 varav 173 supermiljöbilar.
S/V90, totalt 3381 varav 63 supermiljöbilar.

Så totalt strax under 5% andel för hybrider för dessa två volvomodeller vilket stämmer ganska bra med
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_ ... by_country som anger att 5% totalt av totala nybilsförsäljningen i Sverige 2017 var hybrider, och att hybrider stod för 1% av försäljningen globalt.
#1237417
Jag tror förklaringen ligger i otillräcklig tillverkningskapacitet snarare än brist på vilja. Volvo vet att de skulle sälja varenda bil de kunde producera om de fick fram den.
#1237441
Mycket kapital har lagts på ta fram VEA motorerna, ta tex nya V60 är näst sista (nya V40 blir sista) modellen med diesel från Volvo cars så nog försöker man sälja så många diesel bliar det går innan det tar stop.
#1237579
JanO skrev:Ja, som ni skriver så är det ett mysterium. Volvo får nog svårt att sälja fossildrivna XC40 pga kommande Bonus Malus. Jag provkörde en XC40 T5 för några veckor sedan och gillade den men vill ha en Hybrid med gärna 8-10 mils räckvidd eller helelektrisk för att köpa. Volvo borde ha hydriddrivlinan klar. Den sitter väl i den nya Londontaxi, som Volvo levererar drivlinan till.
Det är inte riktigt samma drivlina i LEVC TX, där fungerar den trecylindriga förbränningsmotorn som en räckviddsförlängare genom att ladda batteriet. I Volvos utförande i 40-serien kommer förbränningsmotorn driva hjulen direkt via en nyutvecklad 7 stegad DCT låda med integrerad elmotor.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
#1237629
Det där är märkligt att inte den lösningen som finns i Londonds taxi bliar hamnar i Volvos bilar? Skillnaden är att man slipper växellådan och man kommer få elmotorns trevliga linjära kraft, även när bensinmotorn går in och hjälper till med laddningen?
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney