Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1233972
Var och tittade på nya XC40 nyligen. Min reaktion var så lite man får för pengarna !!!!!!
Användarvisningsbild
av V9097
#1233973
Jag kan bara hålla med. Särskilt som V90 står intill och bara är ~30 tusen dyrare med ungefär samma utrustning. V90 har i mitt tycke betydligt bättre kvalitetskänsla och erbjuder så mycket mer utrymme, sittkomfort och bilkänsla.

XC40 lär sälja bra ändå. Många gillar de små SUV-arna och segmentet växer för varje vecka som går. Gillar man den högre sittpositionen och lite tuffare utssendet så avskräcker tydligen inte prislappen. Jämfört med X1 oh Q3 är inte XC40 så dyr. Jämför man med Karoq eller Ateca är dock XC40 rejält dyr.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1233996
Jag kan bara säga: Jag håller inte med er. Det enda som jag har samma uppfattning om, den kostar mycket pengar. Men det gör V90 också. Jag var inne och beställde servicetid för min V 40 i tisdags. Utanför kundmottagningen stod nu en XC 40 och en V 90. XC 40 gav verkligen "vill ha känsla" för mig. Men för att jämföra, så tittade jag nära på V 90 också. Omedelbart fick jag uppfattningen att de två vänder sig till helt olika kundkrets. Hade jag, som förut, haft hustru, 3 barn och hund, hade V 90 varit "min" bil. Men som ensamstående behöver jag inte det större utrymmet. Det får rum det som man behöver även om man spelar golf eller vad man nu gör på fritiden. Så för väldigt många så är XC 40 en utmärkt bil, till exempel som 2:a bil, "singelbil" eller pensionärsbil ;-//
av Linqid
#1234139
Priset är i linje med konkurrenterna. Och jag har hittills inte läst ett enda test eller sett en enda video (Youtube) från varken svensk eller utländsk press där XC40 inte vunnit.

Konkurrenterna som den testas mot (har främst sett tester från UK utöver Sverige) är X1, Q3, E-Pace, Evoque, etc. Man kan väl konstatera att V90 och XC40 vänder sig till helt olika kunder, och jag instämmer i vad SvenB skriver ovan.
av Holliver
#1234163
Kan inte heller riktigt instämma, förutom att den kostar mycket. Om kostar mycket är detsamma som dyrt är kanske en annan sak. Som nämnts ovan är det X1, Q3 och gänget som är konkurrenter. Oavsett vilken av dessa man väljer, kommer de att hamna från ett par tusenlappar till väldigt många tusenlappar över XC40, om man specar den så att de är utrustade på samma nivå. Så relativt sätt skulle man kunna säga att XC40 är billig. Budgetvalet så att säga ;) Det var i vart fall det jag intalade mig när jag beställde. ;)

Men visst är det mycket pengar för en liten bil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av mikebike
#1236022
Linqid skrev:Priset är i linje med konkurrenterna. Och jag har hittills inte läst ett enda test eller sett en enda video (Youtube) från varken svensk eller utländsk press där XC40 inte vunnit.

Konkurrenterna som den testas mot (har främst sett tester från UK utöver Sverige) är X1, Q3, E-Pace, Evoque, etc. Man kan väl konstatera att V90 och XC40 vänder sig till helt olika kunder, och jag instämmer i vad SvenB skriver ovan.
AMS tyckte att XC60 var ett bättre köp, mer bil för (nästan) samma pengar.
Det skulle vara mitt val också, XC60 är större och snyggare.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1236028
Ser fram emot att kolla på BMW X2 i helgen!
av Kreensk
#1238129
W.A.P.E. skrev:Ser fram emot att kolla på BMW X2 i helgen!
...eller nya Jaguar e-pace...jäklar vad läcker den är. :D
Användarvisningsbild
av SebSE
#1238801
Volvo går mot att vara ett riktigt premiummärke och inte något bara för svenskar/märkesnördar.
Det innebär att man får betala vad en premiumbil kostar.

Sen får man avgöra själv om man vill lägga de pengarna. Men alternativen då blir bilar som VW, Kia med flera så då kanske ändå det känns bättre med att inte snåla.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]