Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s0ho
#1228650
volvobrasse skrev:
drbrain skrev:
Nä, jag tycker också att skatten är lite töntig.
Men om man betalar ca 15000kr extra i tre år och har en värdeminskning under samma period på 180000kr så är ju skatten det lilla i sammanhanget. Om hela köpet hänger på dom ~420kr/mån borde man nog ta en funderare på om man verkligen ska köpa en ny bil?

Förhandla till dig en dragkrok, lite gummimattor och kanske vinterhjul så har man ju fått betalt för skatten...
Nja här du nog missat min poäng. Det är inte bara skatten som är ett problem utan främst det faktum att jag tror värdeminskningen kommer accelerera 3-4 år framåt pga hybrid/el marknaden. Har svårt att tänka mig att folk och därmed handlare är beredda att lägga lika mycket pengar om 3 år på en en fossilbil i ex inköp med tanke på den övergång vi nu riktigt ordentligt har påbörjat. Så jag räknar på att denna affär med stenålderstekniken (bränslebilar) kommer bli dyrare på sikt än vad folk tänker nu.

Speciellt blir detta påtagligt då Volvo släpper hybrider av XC40 senare i år ut mot 2019.
Det låter som att du räknar med att det kommer finnas begagnade eldrivna XC40 om tre år. Nya eller nästan nya eldrivna och hybrid-XC40 kommer inte att konkurrera med en 3 år gammal bil som efter ett normalt värdetapp kommer kosta 200-250000 då.

Det du förutspår tror jag ligger iaf 4-5 år framåt i tiden så känner nog själv att en till fossilbil får det bli innan jag går över direkt till en riktig elbil och inget värdelöst mellanting.
av wetterstrom
#1228658
hamnar ju runt 450 med lite paket även på dom mindre motorerna, trodde verkligen inte den skulle bli så dyr för att vara deras minsta , hade trott i alla fall runt 350 , om man nu vill ha en t3 manuel bas typ
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1228665
s0ho skrev:
volvobrasse skrev:
drbrain skrev:
Nä, jag tycker också att skatten är lite töntig.
Men om man betalar ca 15000kr extra i tre år och har en värdeminskning under samma period på 180000kr så är ju skatten det lilla i sammanhanget. Om hela köpet hänger på dom ~420kr/mån borde man nog ta en funderare på om man verkligen ska köpa en ny bil?

Förhandla till dig en dragkrok, lite gummimattor och kanske vinterhjul så har man ju fått betalt för skatten...
Nja här du nog missat min poäng. Det är inte bara skatten som är ett problem utan främst det faktum att jag tror värdeminskningen kommer accelerera 3-4 år framåt pga hybrid/el marknaden. Har svårt att tänka mig att folk och därmed handlare är beredda att lägga lika mycket pengar om 3 år på en en fossilbil i ex inköp med tanke på den övergång vi nu riktigt ordentligt har påbörjat. Så jag räknar på att denna affär med stenålderstekniken (bränslebilar) kommer bli dyrare på sikt än vad folk tänker nu.

Speciellt blir detta påtagligt då Volvo släpper hybrider av XC40 senare i år ut mot 2019.
Det låter som att du räknar med att det kommer finnas begagnade eldrivna XC40 om tre år. Nya eller nästan nya eldrivna och hybrid-XC40 kommer inte att konkurrera med en 3 år gammal bil som efter ett normalt värdetapp kommer kosta 200-250000 då.

Det du förutspår tror jag ligger iaf 4-5 år framåt i tiden så känner nog själv att en till fossilbil får det bli innan jag går över direkt till en riktig elbil och inget värdelöst mellanting.
Nej och nej. Jag tror inte det kommer bli som du beskriver, att folk lägger samma pengar på begagnade fossilbilar eftersom det inte finns begagnade elbilar, utan mer att man gör som jag gör just nu, man väntar i stället. Tror definitift att denna köp och sälj-cykel av bränslebilar kommer förändras helt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1228723
volvobrasse skrev:
dfa skrev:
fjohan82 skrev: Då ska jag försöka dra i lite trådar och hitta ut med en bil innan dess, igen :wink:
Exakt! Börjar säkert snart komma in hos svenska ÅF om de inte redan gjort det. Produktionen har ju varit igång ett tag.
Verkar ju ha varit en utdragen europa-turné (källa: insta) så det är på tiden att vi får se lite fler bilar i svenska hallar.
Är riktigt sugen på att provköra och hoppas på en hybrid inom kort, men man har ju fått vänta förr...
Hybrid kommer tidigast 2019 har dom själva sagt.
Kommer till i höst sa säljare i Gävle till mig för ett par dagar sen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1228738
Dex skrev: Tror att hybrid och El är inte tillräckligt utvecklat ännu enligt min mening.
Går bara köra några mil sen är elen slut resterande mil kör man fossilt ändå.(förutom Tesla)
Sedan om batteriet eller det elektriska krånglar så kostar det mer än det smakar är jag rädd för.
Tänk på om man har dålig batteri pack plus ordinarie värdeminskning på bilen,vad blir restvärdet?
Elbil/Hybrid och en sträcka på 150-200mil går inte ihop sig,så fossilt är det enda som fungerar i det läget.
Men klarar den 100mil så är det ok tycker jag.(utan att snålköra då)
Alldeles för tidigt att hoppa på den svängen ännu.
Hybriderna som Volvo nu har håller jag med dig om har allt för kort räckvidd. Dom har dock antytt att det kommer att hamna på runt 10mils räckvidd framöver. Vi kan ju hoppas det sker redan nu i år.

Jag köper elbil som nästa bil. Har byte i slutet av året.. Ev skjuter jag på det till 2019. Har skapligt ofta (ett par gånger i veckan) dagsturer på ca 33mil i tjänsten och det börjar komma ett par alternativ nu som funkar. Ofta kan jag i och för sig ladda under dagen så egentligen skulle det funka med en som klarar 20 mil när det är taskigt väder. Men det vore skönt att inte behöva ladda under dagen...

Långresor skulle funka utmärkt om bilen klarar 30-35 mil.
Dom resorna gör jag inte så väldigt många gånger per år och efter 3h körning kan jag absolut stå ut med 30 min paus för att ladda i 20-25 mil till. (kommande laddning ska gå fortare än så.. Men i dagsläget är det ungefär vad t.ex Hyundai Ioniq klarar.. Tesla lite snabbare...)

De som tror att man ska behöva 100mil tror jag tänker lite fel. Det är extremt sällan man kör dom sträckorna utan att stanna för att äta eller så.. Kommer dom upp till 40-50mil och bra snabbladdning blir långresorna som vanligt. Finns anledning till att man som yrkesförare inte får köra hur länge som helst utan paus..

Att ha 100 mil gör också att man 99% av tiden troligen kör omkring med flera gånger mer batteri än man behöver.

Klarar kommande hybrider 8-10 mil kommer också det göra att de flesta klarar den absoluta merparten av sina resor på el.. Nackdelen då är att man likt förbannat måste släpa runt på en förbränningsmotor och se till att serva den med olja, filter och allt sånt. ;) Hybrider kan bli lite dyrare i längden.. Mer som kan krångla med två drivsystem.
av dfa
#1229801
Någon som vet vad CO2 utsläppen blir för olika motorer enligt NEDC?

I dom europeiska prislistorna står det ju "max 135" för en D3, vilket skulle göra att skatten hamnar på runt 5500 efter 1 Juli. Känns ganska dåligt om man inte kan prestera lägre utsläpp än så på sin minsta diesel som är en rätt ny motor.
T3 hamnar väl på minst 130g även den (fast det står "max 160" :shock: ) vilket ger runt 3500 i månaden.

En intressant sakt jag såg i konfiguratorn för XC60 är att dom nu även anger olika CO2 baserat på hjulstorlek för samma motor.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1229818
Engelska prislistan (vet ej hur de mäter) säger:
T3 Man 152 gram
D3 Man 127 gram
https://assets.volvocars.com/uk/~/media ... f?la=en-gb

Så ja det blir Malus deluxe i dessa fall och tycker det är kass att utveckling blir sämre än på vår nuvarande bil och inte bättre än de gamla V70 D2 bilarna. (give or take ny mätmetod)

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png