- lör 27 jan 2018, 16:08
#1228650
Det du förutspår tror jag ligger iaf 4-5 år framåt i tiden så känner nog själv att en till fossilbil får det bli innan jag går över direkt till en riktig elbil och inget värdelöst mellanting.
volvobrasse skrev:Det låter som att du räknar med att det kommer finnas begagnade eldrivna XC40 om tre år. Nya eller nästan nya eldrivna och hybrid-XC40 kommer inte att konkurrera med en 3 år gammal bil som efter ett normalt värdetapp kommer kosta 200-250000 då.drbrain skrev:Nja här du nog missat min poäng. Det är inte bara skatten som är ett problem utan främst det faktum att jag tror värdeminskningen kommer accelerera 3-4 år framåt pga hybrid/el marknaden. Har svårt att tänka mig att folk och därmed handlare är beredda att lägga lika mycket pengar om 3 år på en en fossilbil i ex inköp med tanke på den övergång vi nu riktigt ordentligt har påbörjat. Så jag räknar på att denna affär med stenålderstekniken (bränslebilar) kommer bli dyrare på sikt än vad folk tänker nu.
Nä, jag tycker också att skatten är lite töntig.
Men om man betalar ca 15000kr extra i tre år och har en värdeminskning under samma period på 180000kr så är ju skatten det lilla i sammanhanget. Om hela köpet hänger på dom ~420kr/mån borde man nog ta en funderare på om man verkligen ska köpa en ny bil?
Förhandla till dig en dragkrok, lite gummimattor och kanske vinterhjul så har man ju fått betalt för skatten...
Speciellt blir detta påtagligt då Volvo släpper hybrider av XC40 senare i år ut mot 2019.
Det du förutspår tror jag ligger iaf 4-5 år framåt i tiden så känner nog själv att en till fossilbil får det bli innan jag går över direkt till en riktig elbil och inget värdelöst mellanting.