Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vlv2018
#1262975
Ni som har T3 och D3. Är det manuell låda i bägge?
av Volvonörd79
#1263045
Vlv2018 skrev: fre 03 aug 2018, 10:53 Ni som har T3 och D3. Är det manuell låda i bägge?
Jag har en D3 med manuell låda.
Riktigt trevlig låda om jag jämför med den jag hade i V60.
av Vlv2018
#1263166
Ah där ser man. Låter som att ni är nöjda med den manuella lådan.

Kul att fler har fått sin bil. Global sale ser starkt ut. https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes

På vägarna är det däremot sällsynt. :-)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1263667
dfa skrev:
W.A.P.E. skrev: ons 01 aug 2018, 11:05 DFA, du måste ju berätta om din T3!

Ja ok, fast vet inte riktigt vad jag skall skriva :) Frågor?
Spännande motor, Hur låter och upplevs den och lådan?
Användarvisningsbild
av iigloo
#1263731
T3 morrar när man varvar på annars är den tyst och fin vid normal eller lugn körning.
Upplever bra dragförmåga vid låga varv och ett lätt tryck när turbon kickar in.
Går snålt trots mest stadskörning.
Manuella lådan har fasta och distinkta lägen utan sladder.
av dfa
#1263805
Ja, T3:ans motorljud påminner lite om en Toyota Aygo ( 3cyl) https://www.youtube.com/watch?v=gZn1n8BCySQ men så klart mycket tystare och man hör ljudet mest vid mycket låga varv eller över 2500-3000 varv. Vinandet från turbon hör man tydligt.
Nu var det ju 7-8 år sedan som jag körde en manuell bensinare sist och den är ju klart varv-villigare än en diesel men jag upplever motorn lite klen vid t.ex en omkörning på landsväg.
Har upplevt att kupén vibrerar lite när motorn startas kall och den går på lite högre varvtal än tomgång och att motorn kan låta lite konstigt. Så mycket att min fru som startade bilen spontant säger "jag gjorde inget..."
Den manuella växellådan känns bra, har inget annat att säga om den. Var lite orolig då jag tyckt andra manuella volvolådor varit sladdriga, men denna är helt OK.
Växelväljaren indikerar att man skall växla upp strax under 2000 varv vilket jag kan tycka är lite lågt för en bil med röda linjen på 6000 varv någonstans, men det kanske är för att hålla nere förbrukningen.

Upplever inte att vägljudet stör speciellt mycket trots 20" sommardäck. Kommer ihåg att jag reagerade på vägljudet vid provkörningen med dubbade vinterdäck men man vänjer sig kanske.

Läste någonstans att bilen med Momentum trim kan upplevas lite mjuk och gungig i motorvägsfart och jag kan hålla med om det. Det är så klart för komfortens skull men om man kör mycket motorväg eller i farter över 100 skulle jag nog överväga R-Design som jag tror har styvare sättning.

Sammanfattnignsvis så tycker jag T3 manuell kan vara ett bra val för den som kör mest stad. För omkörningar på (spårig) landsväg så gillar jag inte riktigt svajigheten och den lilla motorn även om det funkar.
av dfa
#1263806
Vlv2018 skrev: lör 04 aug 2018, 15:54
På vägarna är det däremot sällsynt. :-)
Ganska vanligt runt Göteborg. Ser flera varje dag.
Körde 3-i-rad på motorvägen för inte så länge sedan :)
Användarvisningsbild
av iigloo
#1263815
Håller inte med om något.

* Inga vibrationer i kupén.
* Inget Toyotamotorljud.
* Något högre (1200 varv) tomgång vid kall motor.
* Växelindikatorn markerar när tidigast, möjliga uppväxling kan ske och är en eko-funktion. Fungerar utmärkt och motorn har ork.
* Har momentum och upplever inte att bilen är mjuk, gungig eller svampig. Den tar kurvor och manövrar bra med bibehållen komfort och stabilitet i höga hastigheter.
* Motorn har tillräcklig kraft för omkörningar och hastigheter över 100.

Alla XC-modeller bygger på samma idé och är man ute efter något som ligger som på räls med bra tryck i är det absolut helt fel kategori av bil.

Snegla hellre då åt en V60/S60 R-Design T6 -19

Kommer från en V60 D5 R-Design med 280hk och 550Nm så jag är lite bortskämd. Kör även en Mustang Shelby GT500 SVT -13.

Ett tips till er som funderar. Ta en sväng hos en handlare och upplev själva.

Allt är så individuellt och beroende av erfarenhet, körstil, krav m.m

Men visst är det intressant att se hur olika alla upplever en bil.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]

Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]

Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]