Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swedala
#1239961
volvobrasse skrev:
iigloo skrev:Beställde en T3 i helgen och försäljaren sa att Bensinarna redan går på band och att dieslarna ligger efter
Jag går också i tankarna på en t3, men velar pga den manuella lådanBild
Förstår jag det rätt så kan du bara välja manuell låda?
Användarvisningsbild
av iigloo
#1239969
swedala skrev:
volvobrasse skrev:
iigloo skrev:Beställde en T3 i helgen och försäljaren sa att Bensinarna redan går på band och att dieslarna ligger efter
Jag går också i tankarna på en t3, men velar pga den manuella lådanBild
Förstår jag det rätt så kan du bara välja manuell låda?
Stämmer bra. Än så länge. Jag gillar aktiv körning så valet var lätt för mig. Tror Volvo avvaktar hybridversionen som kommer att ha T3-motorn som bas.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1240088
Kermit75 skrev:XC40 får 8 växlad automat nästa år...

"Den trecylindriga motorn på 1,5 liter bygger på samma modulsystem som fyrcylindriga VEA-motorn på 2,0 liter. Sexväxlad manuell växellåda är standard och nästa år kommer en åttastegad automat som tillval. Modellnamnet på Volvo XC40 blir T3"

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... om-hybrid/
Som jag sa då. Lanseras med hybriden.
av Jspeed
#1240152
Som jag sa då. Lanseras med hybriden
Hybriden T5 baserad på 1,5l 3-cyl får 7-växlad dubbelkopplingslåda. Eller är någon annan hybrid du tänker på?
Användarvisningsbild
av iigloo
#1240156
Jspeed skrev:
Som jag sa då. Lanseras med hybriden
Hybriden T5 baserad på 1,5l 3-cyl får 7-växlad dubbelkopplingslåda. Eller är någon annan hybrid du tänker på?
Då har vi helt enkelt olika information kring den biten.
av Kermit75
#1240161
Hybriden får Volvos nya dubbelkopplings låda.

"On top of introducing the new T5 Twin Engine, Volvo also revealed a new seven-speed wet dual-clutch automatic transmission, for use in CMA models only.

The new dual-clutch transmission is wholly Volvo-owned and designed, unlike the previous six-speed DCT used by the brand, which was a Getrag Ford Powershift unit. In its plug-in hybrid models, only even-numbered gears (2, 4, 6) will be used when the car is in full-electric driving mode, forming a three-speed electric powertrain"



https://paultan.org/2015/10/27/volvo-de ... v40-hatch/
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1240209
Ja, blanda inte ihop automatlådan till T3 med T5 twin engine hybridens automatlåda.
av Vlv2018
#1242031
Det blev en XC40 T5 R-Design i Bursting Blå med 20" sommarhjul, Four-C och mycket annat lull lull. Lade beställning för åtta veckor sedan, med beräknad leverans i mitten till slutet av juni enligt Volvo.
Jag testkörde en D4 R-Design för någon månad sedan och gillade bilen skarpt.

Skall man gå för Polestaruppgraderingen senare när den är tillgänglig? Har någon haft den i annan bil och kan säga något om någon skillnad på gasrespons, turbolagg etc.?

Tänker skaffa StylingKit senare också, men kommer med största sannolikhet inte ta med 21" fälgar. Med däckdim 245/40-R21 är man ju lite orolig att det inte blir bekvämt.

Kan man använda dubbdäck i 235/50-R19 istället för 235/55-R18 som är standard för vinterhjulen?
Detta är en fråga om utseende. 18" kan se lite klena ut i verkligheten, och kanske något svampigt att köra också.
Alternativt dubbfritt 19" med tanke på oljud från dubbdäcken?

Har sett vissa XC60 bilar med 17" fälgar för vinterhjul, profilhöjd 65 och tycker det ser riktigt klent ut, matchar inte den stora bilen tycker jag.

Ni som fått era XC40, släng gärna upp lite bilder. Gärna bilder där fälgarna syns, och skriv vad det är för däck/fälg-dimension.

Edit: Tycker det är snålt med tankkapacitet på 54l. Varför inte 70l?
Användarvisningsbild
av iigloo
#1242085
Vlv2018 skrev:Det blev en XC40 T5 R-Design i Bursting Blå med 20" sommarhjul, Four-C och mycket annat lull lull. Lade beställning för åtta veckor sedan, med beräknad leverans i mitten till slutet av juni enligt Volvo.
Jag testkörde en D4 R-Design för någon månad sedan och gillade bilen skarpt.

Skall man gå för Polestaruppgraderingen senare när den är tillgänglig? Har någon haft den i annan bil och kan säga något om någon skillnad på gasrespons, turbolagg etc.?

Tänker skaffa StylingKit senare också, men kommer med största sannolikhet inte ta med 21" fälgar. Med däckdim 245/40-R21 är man ju lite orolig att det inte blir bekvämt.

Kan man använda dubbdäck i 235/50-R19 istället för 235/55-R18 som är standard för vinterhjulen?
Detta är en fråga om utseende. 18" kan se lite klena ut i verkligheten, och kanske något svampigt att köra också.
Alternativt dubbfritt 19" med tanke på oljud från dubbdäcken?

Har sett vissa XC60 bilar med 17" fälgar för vinterhjul, profilhöjd 65 och tycker det ser riktigt klent ut, matchar inte den stora bilen tycker jag.

Ni som fått era XC40, släng gärna upp lite bilder. Gärna bilder där fälgarna syns, och skriv vad det är för däck/fälg-dimension.

Edit: Tycker det är snålt med tankkapacitet på 54l. Varför inte 70l?
Profilen är baserad på tester av tillverkaren för att få optimal prestanda, ekonomi, säkerhet och komfort. Går man utanför rekommendationerna ökar det på vissa nämda områden och minskar på andra.

Min jakt på lågprofil (på fel bil) försvann när jag hade mitt första möte med liemannen en mörk och regnig höst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]