Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blev lite förvånad när jag kom hem med min "nya" XC40 T5 Twin (2020 modell), och det visade sig att jag inte kan ladda den i laddstolpen hemma. Det fanns bara en kabel med vanlig stickpropp på ena sidan.
Vilken kabel behöver jag köpa för att slippa ha ett adapter mellan laddboxen och stickproppen?

Skulle denna kunna passa?
https://www2.bilia.se/biltillbehor/elbi ... _df711304/
Om jag köpte en laddkabel skulle jag valt 3-fas för att även kunna använda den till framtida bilar. Kostar inte så många hundralappar till.

Så länge det är typ 2 laddare så ska den du länkar till fungera till en hybrid som så vitt jag vet laddar med en fas. Om du inte bryr dig om framtida kompatibilitet så ska den fungera bra. En XC40 T5 laddar med max 3.3 kW, vilket inte är högt. Kabeln blir mindre och smidigare på det sättet.
gripen skrev:Ska man inte få med båda typer av kabel när man köper en begagnad bil
Det är väl som det mesta av lösa tillbehör, det försvinner eller behålls när folk byter bil. Framöver kommer nog alla ha laddsladdar liggandes hemma ändå. 60% av försäljningen är laddbar idag.

Instämmer för övrigt i alla de som säger att du ska köpa en trefaskabel - då slipper du byta när du köper elbil eller hybrid med trefasladdning.
gripen skrev:Ska man inte få med båda typer av kabel när man köper en begagnad bil

Det fick då jag med min Recharge T4 -22

Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Pluginhybriderna levererades väl bara med en kabel med schuko som standard. Numera är det bara en även på elbilarna (fast typ 2) . Jag kan inte påminna mig att jag sett annat än fullt elektriska ha två kablar tidigare.

/Thomas
yuphin skrev: ons 20 nov 2024, 11:01 Blev lite förvånad när jag kom hem med min "nya" XC40 T5 Twin (2020 modell), och det visade sig att jag inte kan ladda den i laddstolpen hemma. Det fanns bara en kabel med vanlig stickpropp på ena sidan.
Vilken kabel behöver jag köpa för att slippa ha ett adapter mellan laddboxen och stickproppen?

Skulle denna kunna passa?
https://www2.bilia.se/biltillbehor/elbi ... _df711304/
Ja, den funkar. Rimligen är din stolpe typ 2 enligt EU-standard.
OM RYSSEN KOMMER

Kanske det blir lite lugnare i Ukraina ett tag nu.[…]

val av dimension däck

Glöm inte bort att lastindex inte får […]

B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]