Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1579587
Hej! På bara ynkla 7500mil så har nu partikelfilter blivit fullt av skit, nu vet jag inte om det är vanligt med Volvo bilar att bli så snabbt fullt med skit, så tänkte fråga har ni rengjort den själva?
#1579590
Nej jag har aldrig råkat ut för detta och har åkt diesel i många år.
Man kan tvångsköra reningen med en felkodsläsare eller ger man sig ut på en långtur så bör bilen kunna fixa detta själv.
Jag antar att körmönstret är uteslutande korta resor?
#1579654
fjohan82 skrev: lör 25 maj 2024, 19:25 Nej jag har aldrig råkat ut för detta och har åkt diesel i många år.
Man kan tvångsköra reningen med en felkodsläsare eller ger man sig ut på en långtur så bör bilen kunna fixa detta själv.
Jag antar att körmönstret är uteslutande korta resor?
Hej! Innan vi fick bilen så hörde vi att förra ägaren hade åkt 5-7 mins trip till jobbet över 2 år, så jag förstår att den inte har lyckats bränna skiten. Då väcker en oro att den är igensatt.
Ska i vecka nu använda med program och försöka bränna den, Har dock kört på motorväg för sätta igång bränningen (1-2 timmars körning). Men verka inte vilja bränna skiten, :-(
#1579679
Uvalic skrev: sön 26 maj 2024, 17:55
fjohan82 skrev: lör 25 maj 2024, 19:25 Nej jag har aldrig råkat ut för detta och har åkt diesel i många år.
Man kan tvångsköra reningen med en felkodsläsare eller ger man sig ut på en långtur så bör bilen kunna fixa detta själv.
Jag antar att körmönstret är uteslutande korta resor?
Hej! Innan vi fick bilen så hörde vi att förra ägaren hade åkt 5-7 mins trip till jobbet över 2 år, så jag förstår att den inte har lyckats bränna skiten. Då väcker en oro att den är igensatt.
Ska i vecka nu använda med program och försöka bränna den, Har dock kört på motorväg för sätta igång bränningen (1-2 timmars körning). Men verka inte vilja bränna skiten, :-(
Okej ja den körcykeln kanske inte är jättebra för en diesel...
Hoppas det löser sig och att du kan se sotnivån i filtret, det kan man i min felkodsläsare vilket är bra.
#1579775
fjohan82 skrev: sön 26 maj 2024, 22:05
Uvalic skrev: sön 26 maj 2024, 17:55
fjohan82 skrev: lör 25 maj 2024, 19:25 Nej jag har aldrig råkat ut för detta och har åkt diesel i många år.
Man kan tvångsköra reningen med en felkodsläsare eller ger man sig ut på en långtur så bör bilen kunna fixa detta själv.
Jag antar att körmönstret är uteslutande korta resor?
Hej! Innan vi fick bilen så hörde vi att förra ägaren hade åkt 5-7 mins trip till jobbet över 2 år, så jag förstår att den inte har lyckats bränna skiten. Då väcker en oro att den är igensatt.
Ska i vecka nu använda med program och försöka bränna den, Har dock kört på motorväg för sätta igång bränningen (1-2 timmars körning). Men verka inte vilja bränna skiten, :-(
Okej ja den körcykeln kanske inte är jättebra för en diesel...
Hoppas det löser sig och att du kan se sotnivån i filtret, det kan man i min felkodsläsare vilket är bra.
Så nu körde jag med datorn, körde en sådan bränning, och får inte längre upp att det är fullt i partikelfilter, men nu har jag fått 8 andra koder till, kan dock inte göra en clear code på motorn, så får nog ta denna till verkstan och se vad de hittar för fel. Börjar nog tro att detta är en riktig måndags ex, för ser ingenstans om andra har problem med denna bil
#1579881
uppdatering: har kört partikelfilter bränning med min OBD läsare, Nu kommer inte meddelande upp med att partikelfilter är fullt, men nu kommer andra problem, sköldpadd läge, verka vara något med luften till motor för den guppar lite innan den hoppar in i Sköldpadde läge. ska lämna in den på fredag så får vi se vad mer för kul kan vara på denna bil
Elschema P210 Duett -60 6V

Hej Lennart. Stort tack! Skall titta på rest[…]

Bult till kompressor

Hej. Det borde vara en 982812 (Flange screw A.C, M[…]

Köpråd xc60

Joseff2, Härligt att du är nöjd med[…]

Vilken lampa ska jag köpa?

V70 D4 181 2014 En lampa har gått sönd[…]