Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EeyUp
#1542265
Inte kommit här än iaf. Jag skulle vilja haft en ställbar OPD för jag tycker den blev sämre efter senaste uppdateringen. Nu bromsar den så sjukt mycket segare när man släpper upp mot tidigare. Sen om man kommer i ett litet gupp mitt i när den bromsar så släpper den , frirullar, sen börjar den bromsa igen. Känns sjukt olustigt i vissa situtaioner
av Sevir
#1542354
Jag väntar fortfarande också. Verkstan hade inte tid att uppdatera mjukvaran när jag beställde stänkskydden.
Hade varit nice om det kommit inför en långresa till släkten på andra sidan landet.

Läste på Reddit att det är vanligt att bara verkstan får nya versionen första veckorna innan det skickas ut till oss dödliga, men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det eftersom detta är första bilen jag har som erbjuder OTA.
av Sevir
#1542688
Vet inte om det är pga jag är ny kund hos Volvo eller om detta är vanligt men fick bifogat mail idag. Så antar 2.9 är på g för OTA nu? Hoppas det kommer före helgen :)
CleanShot 2023-05-29 at 14.21.42.png
CleanShot 2023-05-29 at 14.21.42.png (1.06 MiB) Visad 1755 gånger
av ppcrulez
#1542849
Fick meddelande om uppdatering i bilen, och den håller på att uppdateras till v2.9 nu (~1 timme och 30min)
av ppcrulez
#1542942
v2.9 installerad och testad, verkar funka ok, och range visas vid batteristatus hela tiden och Styrassistans kan stängas av med rattknappen.

Jag fick också logga in och ut ur mobilappen innan den fick kontakt med bilen igen.

Något skumt med kartvisningen i instrumentpanelen. Verkar som kartorna inte visas "fullständigt" vägar och så är blanka på visa ställen. Vet inte om det är tillfälligt.
av Sevir
#1542969
Också fått versionen och ett initialt test. Inget att anmärka på än förutom att det verkar (?) bara vara Apple Maps som funkar i mitt display, ABRP syntes i vilket fall inte.

Min förbrukning blev väldigt hög så vet inte om något nollas efter uppdatering eller om det är pga vädret då det blåser som tusen här upp i Norrland idag.
av Antonijo
#1543455
Har kört ca 200 mil efter att jag fått mail om att det finns en uppdatering till min bil.
Bilen är dock nöjd med 2.7 än så länge. Undrar om nedladdningen stannat av på något sätt...
Användarvisningsbild
av bem
#1543509
Antonijo skrev: tis 06 jun 2023, 10:16 Har kört ca 200 mil efter att jag fått mail om att det finns en uppdatering till min bil.
Bilen är dock nöjd med 2.7 än så länge. Undrar om nedladdningen stannat av på något sätt...
Vänta, kör lite till, nedladdning kommer nog slutföras av 2.9 även till din bil. Jag fick meddelande häromdagen att ny mjukvara fanns att installera (hade 2.7 tidigare). Installera 2.9 igår kväll och provkörde bilen idag. Hittills inga upptäckta problem efter uppgraderingen. Har en V90 T6 Recharge MY22.
Det var dock en version av mjukvara jag hade en gång och det gick inte få hem nyare mjukvara, jag körde nog en 3-4 mån med samma mjukvara fastän det fanns nyare. Fick åka till min Volvoverkstad så installera de nyaste mjukvaran då och sen har hemtagning och installation på egen hand via OTA (over the air) funkat. Meken kände till flera Google-Volvo som haft samma problem som min bil hade.
av Berget43
#1544723
Någon på Volvo har tydligen inte ens klarat av mellanstadie-matten. Våra bilar ska tydligen nedgraderas från mjukvara 2.9 till 2.10 :bored: Det naturliga vore att nästa mjukvara heter 3.0 Men jag är inte förvånad efter allt jag fått stå ut med. Volvo har kanske chans att kvalitetsmässigt konkurrera med Tesla, MG, Ora osv. Men tyskarna har kört om dem och Volvo tror att de är med i matchen….

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]