Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JHg
#1535958
Ni som har nyare XC40 med bensinmotor och dubbelkopplingslådan. Var tycker Ni om den kombon?
Jag funderar på att beställa en ny XC40, dock inte EL-varianten.

Har alltid varit lite tveksam till dubbelkopplingslåda, men köper man inte EL-varianten få finns det inga andra val. Jag har den 8-stegiga Geartroniclådan i min nuvarande bil. Nöjd med den.

Tack!
#1536170
Hej. Har ej provat nya dubbelkopplingen på XC40, men Powershift på gamla V40 var ingen rolig upplevelse, ryckig och ojämn.
Har idag XC40 T5 AWD med 8-stegade Geartronic och den funkar utmärkt. Den har även ratt paddlar som är roligt att leka med. :-)
#1536607
Hej!

Har fått en XC40 T2 automat som lånebil sista 2 gångerna jag haft min v60cc på garantiåtgärd och ordinarie service i vintras.

Måste säga att jag på ett sätt blev positivt överraskad av XC40n. Den är större än man tror och man sitter ganska bra i den. Ändå ganska stort bagage också.

Men drivlinan var horribel. Seg och tråkig. Och när man skulle parkera eller starta så ryckte den och bilen liksom nästan hoppade framåt. Svårt att bara glida fram nån centimeter utan det var nästan mer panik att man typ studsade fram och drämde i saker. Och med växeln i drive och bromsen nedtryckt så vibrerade hela bilen för den liksom ville dra framåt. Aldrig varit med om en så kass drivlina i en relativt ny Volvo, denna var bara nåt år gammal. Så nej, skulle aldrig köpt en sådan.

Så bäst är nog att du tar en tur till bilhandlaren och gör en provkörning av exakt den drivlina du tänkt köpa. Så kan du nog bilda dig en bra uppfattning :-)

Sedan så fattar jag inte hur Volvo kan vara så snåla att de till exempel tar bort interiörbelysningen i baksätet (och bagaget?, minns ej!). Halva året är det kolsvart i landet och jag saknade den mer än jag trodde jag skulle göra.

Och standard/budget radion var riktigt kass när man gick från sin egna Harman Kardon.

Några tankar från mig, hoppas dem gav något ;-)
#1536637
Jag fick låna en XC40 T2 automat när min XC40 P6 var på verkstad, upplevde bilen som väldigt trevlig.

Mycket mer balanserad att köra än elbilen. Kändes att bilen vägde 500kilo mindre, motorn och drivlinan passade mycket bra för stadskörning, växlade väldigt mjukt och fint, testade aldrig landsväg.
#1536667
Kollade regnumret på lånebilen jag hade och det var en T2:a med geartronic 8 vxl. Kanske var det nåt fel på den i så fall, för den var som sagt väldigt orolig i låg fart. Fanns liksom inget mellanläge utan när automatiska bromsen släppte så liksom högg den framåt. Och när man hade i växeln och höll nere bromsen (tex vid rödljus) så vibrerade bilen för den ville framåt.
Upplever inte alls samma tendens på min V60cc B4.
#1536790
När släpptes den med dubbelkoppling utan phev? Tänker att det inte rullar så många sådana än? Man får väl istället fråga T5 twin engine ägare. Vad jag kommer ihåg så lirar lådan fint i dem, men längesedan jag körde en sån nu
#1536828
Vi valde en nästan ny XC40 B4, provkörde först en T2 som ryckte och vibrerade vid start, inte så konstigt med bara 3 cylindrar, B4 går som en V8, tyst och vibration fri och smyger iväg vid start.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]