Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gamern
#1535605
Jag har haft min XC40 (den fyrhjulsdrivna varianten) sedan december och har noggrant skrivit upp elförbrukning. Vid de tillfällen jag inte kan läsa av en mätare (tex om man laddar gratis på en publik plats) har jag istället skrivit upp hur många procentenheter den laddat. I snitt laddar den 0,83 kWh per procentenhet.

Jag kör blandade resor med en hel del motorväg 110 km/h. Jag har värmen på men endast kring 18-19 C. Jag är en notorisk snålkörare och lever efter devisen "man ska aldrig använda bromsen". Har på tidigare bilar från verkstaden fått klagomål för att jag motorbromsar för mycket.

Med detta så landar jag på 3,25 kWh/mil i februari. Har någon enstaka gång sett att bilens egna uppskattade räckvidd visar över 300 km vid 100 % batteri. Men då har jag än så länge endast haft den under vintermånader. Får se vad det landar på nu när mars månad snart är över också.

Jag upplever att bilens egna uppskattade räckvidd stämmer ganska bra under färd. Men lite beroende på hastighet och värme så kan man tappa 2-4 mil på den uppskattade räckvidden. Något som dock inte stämmer alls är bilens egna uppskattade förbrukning per mil. Den visar sällan siffror över 3,0 kWh/mil. Antar att Volvo på sina elbilar gör samma som med bensin- och dieselbilar, visar hittepå-förbrukningssiffror så det ser bra ut. Dock inte unikt för Volvo kanske...
Användarvisningsbild
av Derank
#1535606
som med allt annat så drar den såklart mer på vintern och som du säger så är det hittepåsiffror.

Kör bilen ett år då får du med alla körsätt och årsrtider och en snittförbrukning du kan räkna på.

J
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]