Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlofTV
#1508833
Hej!

Jag sitter och knåpar på en ny XC40, men kan inte landa i FWD eller AWD.
Hur är era erfarenheter av dessa två? Körglädje etc.

Vi kör mest i stadsmiljö och kortare turer runt om Stockholm.
Några gånger per år gör vi längre turer till Skåne.

Mitt resonemang lutar åt att det räcker med FWD för oss och att jag skall lägga pengarna på Ultimate-paketet istället, men jag vill gärna höra om det är någon som kan ge mig en knuff i rätt riktning.

Alla synpunkter tas tacksamt emot!

//OLOF
av Lövet
#1508834
Baserat på det du skriver låter det självklart med FWD. Nån fördel i körglädje på torr väg ger inte AWD. Det är mer i kraftig halka eller om man drar mycket släp som det har stor betydelse.
av OlofTV
#1508837
Lövet skrev:Baserat på det du skriver låter det självklart med FWD. Nån fördel i körglädje på torr väg ger inte AWD. Det är mer i kraftig halka eller om man drar mycket släp som det har stor betydelse.
Tack för input!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1508844
Awd på xc40 brukar innebära krav av större motor än ex t2/b3, så det kan bli betydligt dyrare.
Lägg gärna pengar på en finare stolsklädsel än instegstyget som är rätt tradigt.
av OlofTV
#1508874
W.A.P.E. skrev:Awd på xc40 brukar innebära krav av större motor än ex t2/b3, så det kan bli betydligt dyrare.
Lägg gärna pengar på en finare stolsklädsel än instegstyget som är rätt tradigt.
Tack!
Det känns värt att kliva upp ett steg där, håller med!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1508893
Tyvärr tragiskt med egna tillval nu för tiden.
av OlofTV
#1508899
W.A.P.E. skrev:Tyvärr tragiskt med egna tillval nu för tiden.
Ja det var lite av en överraskning.
Det jag kunde påverka var hjulstorlek, tonade rutor och klädsel. (Typ)
När jag beställde min XC60 för fyra år sedan var det en hel del saker jag kunde plocka på och av.

Nu är den beställd iaf! Det blev en Ultimate.
av Lobocut
#1509099
OlofTV skrev:Hej!

Jag sitter och knåpar på en ny XC40, men kan inte landa i FWD eller AWD.
Hur är era erfarenheter av dessa två? Körglädje etc.

Vi kör mest i stadsmiljö och kortare turer runt om Stockholm.
Några gånger per år gör vi längre turer till Skåne.

Mitt resonemang lutar åt att det räcker med FWD för oss och att jag skall lägga pengarna på Ultimate-paketet istället, men jag vill gärna höra om det är någon som kan ge mig en knuff i rätt riktning.

Alla synpunkter tas tacksamt emot!

//OLOF
Tycker det handlar om behov och ekonomi. Gillar man att slösa pengar på saker man egentligen inte har behov av, kör på. Om inte, då kör man på FWD och även manuell låda.

Jag har kört både framhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna bilar, dock inte av samma märke.

En FWD kommer att vara billigare i inköp, köra och service. Väljer man manuell låda så drar den även lite mindre. Men om du kör mycket i Stockholm, då kan det vara skönt med automat.

En AWD kommer dra mer i bränsle, den kommer vara dyrare att göra service på (kostar ännu mer när man har automat). Du kommer även åka på att byta alla däck när det är dax att byta. En FWD kan du köra minst en säsong till med däcken bak.

Jag hade lagt dom pengarna man sparar, på interiören. Tex stora ljudanläggningen, AC i stolar, navigationen osv.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1509101
Jag bor i Stockholm sen 17 år tillbaka (innan dess i Smålands skogar) och har aldrig åkt AWD.
Det har gått fint för mig att dra släp, husvagn och lift bakom bilen.
Även att köra till Riksgränsen/Björkliden med dubbfria lågprofildäck mitt i vintern har gått problemfritt.

Alla får utgå från sin egen situation såklart, men jag hade lagt pengen på automatlåda, bra utvändig belysning och trivsel/komfort istället.

Lycka till med bilen, hoppas inte väntan blir för lång :-)
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]