Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470805
Hej,

Jag bor i Tyskland och har idag en Care By Volvo MY21 XC40 T3 Momentum Pro men såg att jag kan byta upp mig till en T5 Inscription Recharge för 100€ i månaden och sitter nu och funderar lite på om det går ihop ekonomiskt att byta upp sig.

Jag kör mycket stadstrafik med lite längre sträckor på helgerna. Jag kommer upp i 100 mil i månaden där T3an drar i snitt 1.0-1.3litre/mil.

Är det rymligt att tro att jag kan halvera min bränsleförbrukning med en T5 Recharge och spara in en tank bensin som då täcker den extra kostnaden för bilen?
#1470825
Hjall3,
Kolla hur stort batteri det blir i XC40 Recharge nu framöver. Volvo uppgraderar ju sina Recharge Plug-in hybrider med större batteri på 18,8 kWh (jämfört med tidigare 11,6) och även kraftigare elmotor på 145 hk (87 hk förut). Det står på Volvo Cars hemsida att XC40 Recharge Plug-in hybrid har räckvidd 46 km på el (enl. WLTP, i praktiken blir det i vardagskörning ca. 20% kortare så i kanske 36-37 km räckvidd på el under gynsamma förhållanden). De andra Volvo laddhybriderna med det nya större batteriet kommer i trakterna av 90 km på el enl. WLTP vilket blir runt 70 km i praktiken. Kan vara bra ha detta i åtanke.
Jag har en V90 Recharge 2022 själv, 61 km på el enl WLTP, i praktiken ca 48-49 km på el. Med nya batteriet som sitter i V90 Recharge från vecka 47 när Volvo går över från early till late 2022 årsmodell blir det på V90 Recharge 87 km räckvidd på el WLTP (snudd på 70 km i praktiken).
Går väl ha bilabonnemang Care by Volvo på vilken Volvo Recharge Plug-in hybrid som helst men skulle du vilja ha en med det nya större hybridbatteriet så blir det att välja en annan än XC40 Recharge Plug-in hybrid. Varför XC40 inte får det större hybridbatteriet vet jag inte, det kanske inte finns nog med fysiskt utrymme för det i bilen, hybridbatteri med ett 3:e batterilager som ger 18,8 kWh.
/Bo

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]