Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pivo
#1465610
Hur tar man reda på om adaptiv farthållare ingår i min xc40 årsmod. 20
Är det standard i alla xc40? om inte är det bara ett tillval?
av toppo
#1465722
I MY20 ingick adaptiv farthållare i Momentum Advanced Edition. Det kunde även väljas till separat, kallades då Intellisafe Assist.
av Pivo
#1465727
Jag har en momentum edition -20 Eftersom jag inte får det att fungera så undrar jag om man kan se om man har det installerat eller inte( om radar finns monterat), om inte om det är möjligt att eftermontera och om det är förberett eller om man kan uppdatera mjukvaran.
av Pivo
#1465752
Ok. Då får jag kolla det. Tänkte man kunde se om laserenheten är monterad eller inte. Är den det då måste det vara en inställning jag missat eller ev. en mjukvaru uppdatering som ska till. Jag lever på hoppet :-)
av Lövet
#1465933
Användarvisningsbild
av bem
#1466009
Pivo skrev: lör 25 sep 2021, 13:23 Ok. Då får jag kolla det. Tänkte man kunde se om laserenheten är monterad eller inte. Är den det då måste det vara en inställning jag missat eller ev. en mjukvaru uppdatering som ska till. Jag lever på hoppet :-)
I min V90 T6 Recharge 2022 (har dock inte Volvo Sensus utan istället Goggle Android Automotive infotaiment) så ligger aktivering av adaptiv farthållare under Inställning, Körning.
/Bo
Användarvisningsbild
av batmac
#1466074
Hör väl egentligen inte diskussionen till och hjälper inte TS, men nog tycker jag det är rätt ruttet att en adaptiv farthållare inte är standard i bilar i den här prisklassen, oavsett utrustningsnivå. Speciellt då det ändå till viss del är en säkerhetsfunktion..
av Pivo
#1466510
Efter lite efterforskning med bilnumret fick jag reda på att min bil inte vad monterad med adaptiv farthållare. Sen har jag kollat på andra bilar som har AF, så har jag sett att det syns två små prickar (laser ögon ) till vänster om centrum på framrutan där elektroniken sitter och det finns inte på min bil :-(
Användarvisningsbild
av bem
#1466588
batmac skrev: mån 27 sep 2021, 10:52 Hör väl egentligen inte diskussionen till och hjälper inte TS, men nog tycker jag det är rätt ruttet att en adaptiv farthållare inte är standard i bilar i den här prisklassen, oavsett utrustningsnivå. Speciellt då det ändå till viss del är en säkerhetsfunktion..
Så sakteliga brukar en del funktioner sippra över till standardutrustning, kanske det blir så med adaptiv farthållare (Adaptive Cruise Control) över hela linjen på Volvos bilar, på vissa är det standard idag, men inte alla modeller.
I den bil jag har, V90 Recharge 2022, är adaptiv farthållare standardutrustning i lägsta utrustingsnivån Inscription Expression (det finns två nivåer till med än mer utrustning, Inscription och R-Design med eller utan Pro på V90 Recharge). Gäller nog hela 90-serien att adaptiv farthållare är standardutrustning. Och kanske i 60-serien vissa som XC60, möjligen man måste upp nåt snäpp i utrustningsnivå för att adaptiva farthålleran skall komma med, det får man kolla. Såvitt jag kan se finns inte adaptiv farthållare till XC40 i standardutrustningen om man bygger en idag varken med förbränningsmotor eller som hybrid, men på ren elbil XC40 kan man få det om man går upp minst ett snäpp i utrustningsnivå från Core till Plus eller högre.
Adaptiva farthållaren är mycket bra, det borde vara standard i alla Volvo idag tycker jag.
/Bo

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen