Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1390281
Först får an väl säga hej igen, varit borta typ i fyra år från forumet då jag kört Passat GTE ett tag. Efter två olika och snabba jobbyten står jag i situationen att jag har tagit ett jobb utan bilförmån för första gången på 15 år. Det gör att att jag snabbt måste beställa en privatbil. Dessutom är jag på semester med familjen och har begränsade möjligheter att åka runt och provköra olika bilar. Då jag byter jobb tidigt i höst måste jag så snabbt som möjligt beställa en bil, annars blir luckan utan bil för lång.

Vid alla bilköp/tjänstebilsval de senaste 20 åren har jag haft väldigt enkelt att välja bil, men denna gång har är det extremt svårt. En viktig orsak är nog att samtidigt som ekonomin i viss mån förbättrats med åren vilket öppnar upp för flera olika bilar har åren också lett fram till tankar om hur mycket en bil är värd? Dvs vad är rimligt att betala för en bil. Under en period körde jag BMW med större motorer och då väljer man så att säga att prioritera att bilen tar en större del av budgeten för att det är kul även om nyttan är begränsad.

Nåja, för att göra en lång historia kort så har jag lite plötsligt kommit att kolla på en XC40. Initialt i detta letande efter en bil fanns inte XC40 ens på kartan då den enligt mig var för liten. Men efter lite funderande kan jag konstatera att 90% av resorna sker med max två i bilen och oftast består bagaget av max 4-5 matkassar eller en stor, en liten och en pytteliten resväska. När vi åker på weekendresor har vi numera bara med oss minstingen så då är vi tre i bilen och har bagage enligt ovan.

När man tänker efter får ju faktiskt detta plats i en XC40, varför skaffa en större bil?

Här kommer mina frågor:
- Ni som äger eller kör en XC40, håller ni med? Kommer en XC40 täcka våra behov?
- När ni köpte/leasade er XC40, jämförde ni med tex XC60? Vad gjorde att ni valde XC40?

Jag har i första hand tänkt mig en T4 Recharge. Jag har de senaste åren kört en V60 D6 och en Passat GTE vilka båda är PHEV och det passar min körcykel perfekt. Jag har under de sex åren med PHEV snittat på en förbrukning på 1,8L/100km. Det gör att jag tjänar cirka 1000/månaden på att köra PHEV. Till saken hör också att det är roligt att köra PHEV, men det är kanske en annan tråd..😃. Dessutom tycker jag XC40 är väldigt läcker. Den är som ett stort utropstecken fast den inte är så stor om man tittar på måtten. Och då jag mest kör i Stockholm känns en bil som inte är allt för stor som betydligt smartare än en lite större. Många P-platser och garage är ju konstruerade för bilar som är betydligt mindre än dagens bilar.

Så vad säger ni, ska jag slå till på en XC40?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1390345
Står ev oxå inför byte till en t4 recharge åren framöver.

Vi är jättenöjda över bagaget (facken i dörrsidorna är guld) - men kommer från v40cc... samtidigt som kollega är missnöjd med utrymme o byter till v60 nu.

R-design är enda, i mitt tycke, nivån som lyfter xc40 till lite fräschare känsla inne o ute.

Vi jämförde aldrig med xc60, inte aktuell utseendemässigt eller behov av utrymme. Men såklart en tystare bil, just denna punkten med ljudnivå är ett problem i xc40.

En recharge tror jag kommer spinna loss o äta mkt framdäck.

Räckvidd är knappt konkurrenskraftig... ;(
av Primus
#1390356
Bagage är knepigt. De flesta av oss transportera ju mest luft där. Det är otroligt sällan man lastar fullt. När äldsta barnet var nyfött köpte vi en S40... Det var trångt men barnvagnen, en Brio kombi gick ned i bagaget och man fick packa i liggvagnsdelen. Sedan hustrun och en massa packning baksätet. Lite B, men det gick. Därefter köpte vi en BMW 3.serie sedan som inte var mycket större... Jag tror med andra ord att vi kommer klara oss med en XC40.

Jag har kört Passat GTE som är framhjulsdriven i 3 år. Man lär sig köra en el/hybrid lika snabbt som en fosilare. Man gasar helt enkelt lite försiktigare. Så inga problem med det. För mig räcker XC40:s räckvidd ganska bra för min körcykel. Men visst borde de kunnat klämma in ett lite större eller bättre batteri.

Får jag fråga vad du har i dörrfickorna? Har svårt att se så stor nytta av det, men sett fler än du som berömmer dessa fickor.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1390403
I dörrarna: mobil, laptop, ipad, dryck, handskar, fika, tunn tränings/överdragsklädsel. :-)
#1390419
Hade bara laddhybriderna haft AWD och ett större batteri för ca 10 mils körning så hade jag köpt den istället för min T5 AWD.
Nu finns ju bara XC40 P8 med dessa kriterier som är svindyr även utan utrustning.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1390593
Om ekonomin tillåter så köp. Jag har bara erfarenhet från min T3 men bilen är större än vad man tror. Jag får lätt plats i bilen inklusive vänner i samma storlek (plus 1.88, plus 115kg, tyngdlyftare). Bagaget räcker gott och väl till normal användning. Lastar mer/bättre än min gamla V60 2013.

Kör du konstant med 4-5 vuxna eller 2-3 barn med vagnar med full last för utflyker, semestrar IKEA/Ullared-shopping så räcker den naturligtvis inte till, men om det sker ibland så köp till dragkrok.

Många klagar på ont om plats med stor familj i Volvos modeller. Det är lika för alla tillverkare. Har du en stor/större familj med behov av ett mindre frakttåg ska man titta på en buss typ transporter,.

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]