Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag ska köpa min första bil och har efter en del research landat i en Volvo V60. Eftersom jag är relativt ny i bilvärlden hade jag uppskattat lite guidning från er som kan mer. Hoppas det är okej!

Min situation:
Jag kör mestadels i stad och räknar med ungefär 700–800 mil per år.

Vad jag själv kommit fram till:
Motor: Siktar på B4 eller B5 mildhybrid bensin. Diesel känns fel för min körsträcka och laddhybrid utan hemmaladdning verkar inte löna sig fullt ut.

Årsmodell och miltal: Tittar på 2020–2021 och vill helst hålla mig under 11 000 mil vid köp.

Utrustning: Inscription-nivå känns rätt. Utöver det vill jag gärna ha Pilot Assist, dragkrok, backkamera, skinnsäten och Apple CarPlay.

Frågor jag gärna vill ha input på:
– Tänker jag rätt kring miltal och årsmodell för min körsträcka?, och vad ska jag satsa på för motor, funkar diesel?
– Är det något i utrustningslistan jag missar som verkligen är värt att prioritera? Eller är det något som bör bortprioriteras?
– Vad bör jag se upp med vid visning och provkörning som förstagångsköpare?
Tacksam för all input!
Tycker du tänker helt rätt att gå på bensin. Säkert så skulle diesel funka också men det är en något förhöjd risk eftersom dessa kräver regelbundna långsträckor för att rensa partikelfilter. Dessutom tror jag inte det är "lönsamt" att köra diesel längre, så mycket mindre drar de inte och drivmedlet är klart dyrare.

Utrustning är väldigt mycket en smaksak. Vissa bryr sig inte, vissa vill ha allt. Gå absolut inte på nåt snack om att "bilen måste ha utrustning X för annars går den inte att sälja" Det finns ingen vetenskap bakom sådana uttalanden och dessa personer är ofta plågsamt dåliga på matematik.

11000 mil finns egentligen ingen anledning att hänga upp sig vid. Vid 18000 mil upphör maskinskademomentet i halvförsäkringen, det kan vara värt att ha koll på bara. Det är bättre att köpa en bil där servicemoment är gjorda som kanske gått 13000 mil istället för att köpa en med 11000 mil som har dyra servicar framför sig. Med det sagt så kan jag inte Volvos serviceschema utantill.

Sirenen fungerar.. och har inte problem att larme[…]

V70 2010 luftproblemen

V70 2010 2.4D har problem med kraften. Får f[…]

170 hade min S70 GLT sen 99a med elgasspjäll[…]

360-kamera är oumbärlig, tycker jag.