Familjen har blivit tre och vi behöver en större bil
Postat: ons 07 maj 2025, 22:15
Som sagt, vi har blivit tre i familjen och med det så följer ju en större arsenal av grejer (läs barnvagn etc). Just nu kör vi en V40 från 2019 och Volvoista som jag är så har jag länge sneglat på V60:n eftersom den är så brutalt snygg. Så när det stod klart att vi måste ha ett större åk så siktade jag rätt snabbt in mig på V60:n och jag blev inte mindre betuttad när jag sedan provkörde den under två dagar.
Jag har siktat in mig på en begagnad bil då en helt ny blir för dyrt. Tänkte mig någonting från 2023 och 7-9-10 000 mil. Och jag har under en tid varit inne på T6 Recharge med den nya, större drivlinan......men börjat vackla lite då jag är lite oroad över dessa andrahandsvärde om typ 10-12 år med tanke på hur fräsch batteriet är och så. Ingen kommer ju vilja köpa en astung bil där batteriet förmodligen har tappat sin kapacitet rätt mycket. Visserligen har Volvo 8 års/16 000 mils garanti på batteriet, men man kommer ju dit rätt snabbt om man köper en begagnad bil med de specs jag satt upp.
Dessutom är ju bilen ännu mer tekniktät tack vare elmotorn så det är ju mer som kan strula och så. Läst att V60 haft en hel del elproblem men tänker att dessa eventuella problem borde ha avhjälpts via garantier om man köper en bil som har ett par år på nacken.
B4 är annars ett alternativ till T6:an
Lite om vår situation:
En Recharge kommer ju inte räcka hela vägen ena sträckan till mitt jobb 8 mil bort och väl uppe i orten jag jobbar i får jag ju ladda på en publik laddstation då jobbet inte har elbilsladdare utan att man måste hyra P-plats för nära 900 kr i månaden.
Är det en urbota dum idé att kliva på en Recharge? Känner att jag börjar spendera absurt mycket tid på att tänka på det här, så ge mig kloka tankar :)
Jag har siktat in mig på en begagnad bil då en helt ny blir för dyrt. Tänkte mig någonting från 2023 och 7-9-10 000 mil. Och jag har under en tid varit inne på T6 Recharge med den nya, större drivlinan......men börjat vackla lite då jag är lite oroad över dessa andrahandsvärde om typ 10-12 år med tanke på hur fräsch batteriet är och så. Ingen kommer ju vilja köpa en astung bil där batteriet förmodligen har tappat sin kapacitet rätt mycket. Visserligen har Volvo 8 års/16 000 mils garanti på batteriet, men man kommer ju dit rätt snabbt om man köper en begagnad bil med de specs jag satt upp.
Dessutom är ju bilen ännu mer tekniktät tack vare elmotorn så det är ju mer som kan strula och så. Läst att V60 haft en hel del elproblem men tänker att dessa eventuella problem borde ha avhjälpts via garantier om man köper en bil som har ett par år på nacken.
B4 är annars ett alternativ till T6:an
Lite om vår situation:
- Bor i elområde 2 i en villa rätt så mitt i stan och inga problem att sätta upp en laddbox till bil
- Åker till mitt jobb 16 mil t.o.r med bil i snitt en gång varannan vecka utslaget på ett år (jobbar mest hemma och ska jag till kontoret prioriterar jag tåg då jag bor och jobbar väldigt nära respektive station).
- Sambon promenerar till jobbet så hon använder aldrig bilen för att ta sig dit
- Eftersom vi bor mitt i stan så gör vi rätt många ärenden till fots eller cykel.
- Det kommer dock framgent bli lite mer resor i bil inom stan då vårt barn blir äldre och ska iväg på aktiviteter utöver de normala ärendena vi har.
En Recharge kommer ju inte räcka hela vägen ena sträckan till mitt jobb 8 mil bort och väl uppe i orten jag jobbar i får jag ju ladda på en publik laddstation då jobbet inte har elbilsladdare utan att man måste hyra P-plats för nära 900 kr i månaden.
Är det en urbota dum idé att kliva på en Recharge? Känner att jag börjar spendera absurt mycket tid på att tänka på det här, så ge mig kloka tankar :)