Sida 1 av 1

Lufttryck sommardäck

Postat: ons 02 apr 2025, 08:30
av Wisiano
Vilket lufttryck i däcken skulle ni rekommendera för dimensionen 235/45R18. (Sommardäck).

Jag har testat 2,9 och det blir väldigt stötigt och kraftig rullmotstånd. Testade 2,7 och det känns bättre, men rullmotstånden är fortfarande kraftigare än mina vinterdäck som hade 2.8 bar.

Vilket tryck skulle ni rekommendera för att få en fin, mjuk och så liten rullmotstånd som möjligt?

Re: Lufttryck sommardäck

Postat: ons 02 apr 2025, 09:22
av Wakki
Vad har du för siffror på förarens dörrlist?

Re: Lufttryck sommardäck

Postat: ons 02 apr 2025, 12:49
av ShogunX
Vilka däck du har vet vi inte och i vissa fall kan det spela roll. Utöver det spelar saker som mängd last, antal passagerare, vilken typ av körning som görs och hur du vill att bilen ska uppföra sig en roll i vilket däcktryck som bör väljas.

För normal körning i högre hastigheter föredrar jag ett högre däcktryck (2,8 bar), för oönskat slitage är ett lite lägre tryck (2,7 bar) att föredra och för att uppnå bättre komfort är ett ännu lite lägre tryck (2,6 bar) ett bra val. Som ett exempel: inför långtur i högre hastigheter på motorväg tycker jag 2,8 fram och 2,7 bar bak är en fungerande kompromiss på min S60 med däckdimension 235/45-18 på vinterhjulen.

Du kan givetvis välja lägre eller högre däcktryck än ovan men efter ett tag lär det resultera i oönskat slitage. En generell rekommendation från min sida är alltså att hålla sig emellan 2,6 till 2,8 bar på bilen och däckdimensionen i fråga.

Re: Lufttryck sommardäck

Postat: ons 02 apr 2025, 17:18
av Erik Å
Rullmotståndet följer, förutom däckens bredd och lufttryck, även hastighetsindex. Vill man ha A eller B-klassning på rullmotståndet så får man hålla sig till lägre hastighetsindex.. Ja det finns lagkrav, jag vet :-) Antagligen har däck med högre index tjockare sidor..?
Sen är det ju klar skillnad mellan olika däckfabrikat och däcktyper, man får botanisera i nätkatalogerna.
När det är kyliga dagar (typ under +10C) rullar mina vinterdäck klart lättare än sommardäcken

Re: Lufttryck sommardäck

Postat: tor 03 apr 2025, 12:56
av epostaren
Har precis köpt Pirelli Cinturato P7 (P7C2) 235/45R18 94W | SEAL INSIDE https://www.pirelli.com/tyres/sv-se/bil ... Id=3275500 Kör med 2,8 och det känns mycket bra. Hade 7 år gamla Pirelli Cinturato P7 som jag körde med 2,8 också. Kör i stort sett aldrig med tunga saker. Mycket nöjd med dessa däck.

Re: Lufttryck sommardäck

Postat: fre 25 apr 2025, 17:04
av Edwe
Erik Å skrev:Rullmotståndet följer, förutom däckens bredd och lufttryck, även hastighetsindex. Vill man ha A eller B-klassning på rullmotståndet så får man hålla sig till lägre hastighetsindex.. Ja det finns lagkrav, jag vet :-) Antagligen har däck med högre index tjockare sidor..?
Sen är det ju klar skillnad mellan olika däckfabrikat och däcktyper, man får botanisera i nätkatalogerna.
När det är kyliga dagar (typ under +10C) rullar mina vinterdäck klart lättare än sommardäcken
Men hur hänger det ihop med rekommendationerna i dörrens insida?

Re: Lufttryck sommardäck

Postat: fre 25 apr 2025, 19:58
av Ted68
Jag har då aldrig märk att mina däck rullar lättare eller tvärtom, kan det skilja så mycket? Måste väl vara nån promille mellan t.ex 2.7 bar och 2.8 bar?

Re: Lufttryck sommardäck

Postat: lör 26 apr 2025, 00:27
av Derank
jag kör 2,4 runt om på xc60in och har så gjort i snart 10år, 18tum 2,7 osv är ju bara jobbigt

Re: Lufttryck sommardäck

Postat: lör 26 apr 2025, 11:59
av MrSpock
Det brukar stå på däcket (både för bilar och cyklar) min och max-tryck. Sedan är det upp till var och en var man lägger sig i det intervallet beroende på last och komfort osv.

Re: Lufttryck sommardäck

Postat: sön 27 apr 2025, 08:00
av Edwe