Sida 1 av 3

Köpråd V60 recharge

Postat: sön 23 mar 2025, 10:49
av Jansson18
Hej. Inte ägt volvo på MÅNGA år och står nu inför ett bilbyte för familjen. Har varit och provkört en 2020 v60 t6 recharge och föll för den skarpt.

Har satt ett maxpris på 330k vilket vi borde kunna hitta en 2020-2022 med max 15k mil.
Vi kör ca 1500 mil om året, sambon till dagis, handla, jobbet i samma kommun så säg 5 mil om dagen möjligtvis. Sen kör vi ibland lite längre turer på helgerna och någon enstaka långtur på semester mm.
Just nu har vi ingen "laddstolpe" hemma men är kanske något man ev borde införskaffa? Dricker motorn mer än en "vanlig" bensinare om man kör den utan ström om man tex kör långtur och inte vill stanna och ladda?

Vad borde jag tänka på då vi är nybörjare både på volvo och laddhybrid? Att tänka på med miltal, utrustning mm är också varmt välkommet.

Re: Köpråd V60 recharge

Postat: sön 23 mar 2025, 11:56
av UnleashFusion
denna bil: https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 4-18279706 har tydligen den stora batteriet, (då det gäller en 350hk), den lilla batteri eller "sämre" kapacitet är den med 340hk. Jag vet dock inte varför den med stora batteri är så mycket billigare än dessa 340hk-recharge.

Re: Köpråd V60 recharge

Postat: sön 23 mar 2025, 12:35
av Jansson18
Ok då var det kanske ännu en sak att undersöka då alla t6recharge jag sparat från blocket verkar ha 340hk?

Re: Köpråd V60 recharge

Postat: sön 23 mar 2025, 13:18
av NordT6
Stora batteriet kom på sent tillverkade my22

Re: Köpråd V60 recharge

Postat: sön 23 mar 2025, 13:46
av Jansson18
Ok tack för det, kan kanske vara tufft för min budget med en sen 22.. Men är det så pass att man vill avstå 340hk med "lilla batteriet" helt ? Så man isf kanske ska titta på en ren bensinare istället..

Re: Köpråd V60 recharge

Postat: sön 23 mar 2025, 15:37
av LazerHawke
Jansson18 skrev: sön 23 mar 2025, 13:46 Ok tack för det, kan kanske vara tufft för min budget med en sen 22.. Men är det så pass att man vill avstå 340hk med "lilla batteriet" helt ? Så man isf kanske ska titta på en ren bensinare istället..
Nyare modellen har 350hk och och större batteriet

med det mönstret du beskriver fixar du vardagliga turerna lätt med större batteriet

Re: Köpråd V60 recharge

Postat: sön 23 mar 2025, 15:38
av fjohan82

Re: Köpråd V60 recharge

Postat: sön 23 mar 2025, 15:38
av UnleashFusion
Jansson18 skrev: sön 23 mar 2025, 13:46 Ok tack för det, kan kanske vara tufft för min budget med en sen 22.. Men är det så pass att man vill avstå 340hk med "lilla batteriet" helt ? Så man isf kanske ska titta på en ren bensinare istället..
Tycker nog recharge är bättre val hur som helst, billigare i fordonskatt, och mer utbud. ren bensin måste du kolla på bilar som är från 2019-kanske 2020 som senast) men kostar ändå runt 290-300tkr men runt 8-18tusen mil. Fordonskatt på en 2019-2020 ren bensin ligger mellan 1800kr-2000kr/år. recharge 360kr/år.

Det negativa med 340hk- är nog att köra på rent el kommer du någonstans mellan 2.5-3mil max(inte 5mil som "volvo" säger", medans med den stora kommer du minst 4-6mil på ren el om jag läst forumet rätt där folket har den stora batteriet. samt att laddningen är mycket segare på lilla batteriet kontra den stora också?

Re: Köpråd V60 recharge

Postat: sön 23 mar 2025, 16:32
av NordT6
Jansson18 skrev: sön 23 mar 2025, 13:46 Ok tack för det, kan kanske vara tufft för min budget med en sen 22.. Men är det så pass att man vill avstå 340hk med "lilla batteriet" helt ? Så man isf kanske ska titta på en ren bensinare istället..
Tror nog du rent åkmässigt kommer billigare undan med en hybrid jämte en ren bensinare, som nån skrev ovan så har du lägre skatt tex
Sen som du skriver att du har typ 5mil åkning om dagen så kommer det mesta av det täckas av elåka, har själv en -20 xc60 t8 med lilla batteriet, kommer knappa 4mil på sommaren och typ 3 på vintern.
Snittar 0,3 sommartid och 0,6-0,7 på vintern.
Då har mitt batteri rullat 14000mil, en mindre v60 med mindre mil kommer garanterat inte vara sämre.

Re: Köpråd V60 recharge

Postat: mån 24 mar 2025, 05:44
av Jansson18
Stort tack för alla svar. Är det genom att ni kollar att det är 350hk helt enkelt som ni kännetecknar att det är det stora batteriet?
Och återigen undrar jag angående tillfällena man inte kan eller vill ladda, om man exempelvis kör 15 mil på en dag men bara kan ladda innan avfärd? Eller om man ska köra långtur på 70 mil och inte vill stanna och ladda? Är det som så att det funkar att bara fortsätta när batteriet är slut eller då blir förbrukningen av bensin extrem?