Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wisiano
Jag har förstått det som att B4 Diesel ska vara bränsle-snålare än vanliga D4/D3 ?
Jag har tidigare haft en D3 och den känns mycket snålare än B4an Diesel. Enligt appen ligger min förbrukning på 0,72/mil. Men Vettefan om det stämmer.

B4 diesel verkar dricka en del. Ved tycker ni andra?
av 73k
Njae, det har jag inte läst nånstans. Har bara läst om något högre förbrukningssiffror och lägre prestanda i jämförelser mellan D/T och B-motsvarigheten…
Användarvisningsbild
av fjohan82
Wisiano skrev: mån 10 feb 2025, 14:42 Jag har förstått det som att B4 Diesel ska vara bränsle-snålare än vanliga D4/D3 ?
Jag har tidigare haft en D3 och den känns mycket snålare än B4an Diesel. Enligt appen ligger min förbrukning på 0,72/mil. Men Vettefan om det stämmer.

Kika på denna sidan om du inte har gjort det tidigare:
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
av Desmodue
Wisiano skrev: mån 10 feb 2025, 14:42 Jag har förstått det som att B4 Diesel ska vara bränsle-snålare än vanliga D4/D3 ?

Det låter mycket för en diesel. Jag har en V60 bensin 2023 och ligger på 0.6 någonting med sommardäck och strax under 0.7 med vinterdäck. Förra bilen var en V70 D4 2016 e-varianten med dubbla turbo och polestaroptimering 200 hk, och då låg jag mellan 0.45 och max 0.6.
av 246
Tanka fullt och nollställ samtidigt trippmätare och medelförbrukning. Kör säg 30 mil och tanka fullt igen, helst på samma plats du tanka tidigare. Ta liter delat på antal mil och du får en korrekt förbrukning. Jämför gärna med datorn. Min dator stämmer på pricken vad gäller förbr, men inte säkert att andra gör.
Användarvisningsbild
av opA
Har inom 1 år ägt både en V60 D4 AWD 2020 och nu en V60 B4 FWD 2022 och jag har mätt vid pump på bägge bilarna.
D4 AWD:n drog mindre än min nuvarande B4.

På landsväg kunde man komma ner så lågt som 0,42l/milen om man höll 105km/h istället för 110 och då har jag testat mäta vid pump efter 30 mils körning. Nu med nuvarande B4 kommer man i princip aldrig under 0,50 hur man än kör. Oftare runt 0,55.

Ska tilläggas att D4:an gick med 19" på sommaren och B4:n har jag mätt med både 20" och de som sitter på nu 21".. skillnaden mellan 20" och 21" gjorde i princip 1-1,5dl/milen mer.
av 246
valln skrev:Nja, mät hellre över flera hundratals mil.
Ja, det går lätt att räkna ut i efterhand. Kan vara intressant att veta hur skillnaden är förbr/dator med olika årstider/däck.
Har länge varit osäker på om tillskottsvärmaren räknas in i medelförb på datorn, men nu har jag gjort ett ex antal tester och det verkar faktiskt som värmaren inkluderas och med det högre förbrukning i datorn (har dock inte tankat än) Kan ha helt fel, men siffrorna säger annat.
Normalt sett kör jag aldrig med tillskottsvärmare.

Jag har fortfarande öppningstider på […]

Lufta ABS bromsar V70

Det brukar gå att trycka tillbaka kolvarna[…]

Att jag inte köpte ut bilen beror främs[…]

B230FK låter högst onormalt

Men har ni lyssnat på Allans kortklipp? Det […]