Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu kört med optimeringen i några hundra mil och tänkte skriva ner några tankar eftersom jag själv sökt på forumet innan optimeringen men utan någon bra utvärdering. Bilen är som rubriken antyder en V60CC MY20 utan Drive Mode Settings (dvs bara Comfort och Eco).

Kort sagt kan jag säga att skillnaden är stor. Bilen känns så mycket lättare och piggare. ”Lagget” vid gaspådrag från stillastående och t.ex. vid inkörning i rondell är i princip borta. Störst skillnad är vid 70-80 km/h och 1500-1800 rpm, där bilen numera är riktigt pigg och kommer upp i 120 km/h på nolltid. Märker även stor skillnad på växellådan som beter sig mycket mer sportigt, särskilt vid kurvig landsvägskörning. Volvo påstår att det även skett några andra optimeringar, bl.a. mer driv till bakhjulen men jag har inte kunnat avgöra det. Men, bilen är numera riktigt rolig att köra och traktorkänslan är betydigt mindre.

Den stora frågan folk ställer sig är väl om det är värt pengarna. Jag köpte optimeringen för 7900 kr (tillfällig kampanj) och sedan tillkommer registreringsbesiktning (Opus billigast med 1195 kr). Så absolut, 9000 kr är inte gratis men gillar man att köra bil och värdesätter en piggare och aktivare körning skulle jag absolut säga att det är värt pengarna. Med tanke på hur mycket pengar man lagt på bilen i grundutförande framstår tilläggskostnaden kontra mervärdet i min mening absolut värt för att få en avsevärt roligare och bättre bil.

Jag har bara kört bilen i automatläge och bara värderat optimeringen i Comfort-läget. Jag har, trots en betydligt ”aggressivare” och mer aktiv körstil, inte alls märkt av någon ökad bränsleförbrukning.
Oj vad registreringsbesiktningen ökat (som allt annat kanske). Optimerade min V60 D4 MY15 för 3 år sen och betalde 799 på carspect. Lyckades även då hitta kampanj hos Mechanum på 6900kr för optimeringen. Men ja bilen kändes mycket piggare efter optimeringen och blev en rolig bil att köra då den inte var så tung som min nuvarande bil.

Bytt nyligen till en V90 2020 D4 AWD och ja det är en större bil också men funderar stark på att göra polestar. Mellanregistret går från 163hk till 187hk och 400 till 440nm på bil och känns som V90:n behöver detta för att kännas mer pigg i starten. Synd bara att det ska kosta ca 9000-11000kr. Känns som något som borde va standard, men sen ja så bryr sig säkert en stor del av köparna inte om detta, måste ju va därför de inte lägger det som standard spec.

Mätarhuset får sin signal via styrboxen[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]

Vi som beställt nya XC60

Jodå, det syns att bilen har det från […]